filtrering till dubbar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boffe
    Användare
    • februari 2003
    • 102

    filtrering till dubbar

    Hej jag har ett 450 liters med 30 dubbar.
    Räcker ett ehiem 2028 och ett fluval 404 som cirkulation och filtrering.
    Cirkulationen e väll ca 1800l/h
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348
  • ciklidMartin
    Användare
    • februari 2004
    • 213

    #2

    Är det ytterfilter eller innerfilter du använder. Om det är ytterfilter så får du tänka på att filtret står på golvet och pumpar upp vatten till akvariets översta del. Höjdskillnaden gör att man inte får ut det literantal som står på pumpen.

    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

    Kommentar

    • Boffe
      Användare
      • februari 2003
      • 102

      #3
      det e ytter filter båda två
      tror du inte att det räcker?
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Nja,alltså,det beror ju lite på hur det sköts för övrigt,törs jag påstå.Hur mkt mat de får ,hur mkt skit som blir liggande. Är det 30 fullvuxna troffar som får tex räkmix en gång om dan ,kan jag tänka mig att det blir en hel del skit liggandes,och det är ju inte så bra.

        Tror absolut att det kan gå ,men man bör nog se till att suga upp skiten noga och göra vtn-byten när det behövs.Men personligen skulle jag stoppat i ett (åtminstonde) kraftpaket till.



        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Boffe
          Användare
          • februari 2003
          • 102

          #5
          ok men det e bara ungdjur, så det kanske funkar så länge.
          tänkte bara mata med spirulina flingor nu i början.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Kör på,men var på din vakt!!
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag måste verkligen hålla med ozric här. Var på din vakt och var väldigt försiktig med räkmix eller vilket foder som helst.

              I torsdags så fick jag se en ikola med svälld buk och utstående fjäll...en chock då jag trodde allt gick bra. Den sjuka förpassades snabbt till mitt 16L yngelkar och där kastade jag i en 200mg Flagyl och en påse Aqua Furan. Dagen därpå hade fisken återhämtat sig såpass att magen var i normal storlek, men fjällen fortfarande utstående. Jag påträffade ytterliggare ett ungdjur, hälften så stor som föregående men med samma symptom. Jag förpassade även denna till 16L och ringde direkt till veterinären för att få Flagyl utskrivet.
              Jag hämtade ut det under fredagen och hade i 10st 400mg på en gång. Jag tyckte mig se fler med samma symptom och det var verkligen dags att göra något. De fick gå med medicinen i mitt stora akvarie på 375L utan några förändringar, inte ens vattenbyte. Idag, söndag, verkar alla fiskar betydligt mer alerta och ingen ser ut att vara varken slö, eller uppsvälld.

              Tidigare har jag inte doserat Flagyl så kraftigt, men med detta resultat (än så länge) så kommer jag nästa gång att dosera enligt "10ggr mg per akvarievolym i liter"...
              Jag får hoppas att detta hjälper och det känns faktiskt lite tungt nu när det är...typ tredje, fjärde gången som jag får "bukis" på Tropheus. Tidigare har jag inte klarat dom utan de har tyvärr dött.

              Utlösande faktorn, enligt mina "amatör"-analyser, har varit för kraftig utfodring under ett par dagar. Detta hände av ren dumhet då jag slarvat med utfodringen pga tidsbrist.
              I ca 2-3 dagar har de fått aningen mer räkmix än brukligt och det tog tydligen grepp direkt...
              Jag hade även gjort ett vattenbyte tidigare som kylde ned karet lite, men inte mer än vanligt vid vattenbyte...detta kan ändå ha haft negativ effekt också då temperaturskillnader stressar fiskarna.

              Kontentan av dessa erfarenheter jag nu fått erfara är att man skall mata måttligt...mindre än måttligt...även om man missat en eller ett par dagars matande!
              Man skall även vara försiktig med att göra för stora vattenbyten så att temperatursvängningarna blir för stora för fiskarna.
              Hädanefter kommer jag att göra vattenbyten i storleken 20%...den senaste tiden har jag legat mer åt 40%.

              Jag hoppas att fiskarna klarar sig och nu har jag lärt mig från detta -slarv- hur enkelt det kan vara att trigga negativa bieffekter såsom "bukis".

              Första ikolan som var sjuk har hämtat sig, den minsta dog tyvärr...

              Kommentar

              • Boffe
                Användare
                • februari 2003
                • 102

                #8
                Ja det e första gruppen troffar jag har, har haft mkt malawi innan så vi får väll se hur det går!
                Väldigt trevliga fiskar och titta på, både till utsenede och betende.
                Lite dyra så vi får hoppas man klara sig undan soten
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1934

                  #9
                  Vad kostar flagylen??
                  Det kan ju vara bra att ha hemma ifal man vill rädda dom.
                  Jag tror den bästa kombinationen är ett innerfilter som tar grovskiten.
                  Sedan ett ytterfilter som ta hand om resten av filtreringen som inte behövs rengöras på långsikt.
                  Medans innerfiltret kan man lätt ta ur och spola av.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    30 tabletter a´400mg kostar 159kr (Skövde).

                    Kommentar

                    • Nyanzalac
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 46

                      #11


                      Tidigare har jag inte doserat Flagyl så kraftigt, men med detta resultat (än så länge) så kommer jag nästa gång att dosera enligt "10ggr mg per akvarievolym i liter"...
                      Jag får hoppas att detta hjälper och det känns faktiskt lite tungt nu när det är...typ tredje, fjärde gången som jag får "bukis" på Tropheus. Tidigare har jag inte klarat dom utan de har tyvärr dött.

                      Jeg har også oppdaget effekten med å overdosere med Flagyl. Man får umiddelbar respons, noe som er meget viktig når "soten" er et faktum. Men, man må ikke overdrive bruken og viktigst av alt ikke bruke det regelmessig (ved mistanke..), da det gir stor skade på indre organer hos fisk. Heldigvis inntreffer ikke "soten" så ofte, slik at dette ikke bør være et problem..

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1934

                        #12
                        Sedan får man ju tänka på att soten kommer ju inte bara utan anledning.
                        Det gäller att hitta källan till problemet annars så löser man det tilfälligt och då händer det igen
                        Hur mycket matar du ??
                        Matar du och sedan släcker ljuset??

                        Kommentar

                        • Buckshot
                          Användare
                          • april 2002
                          • 244

                          #13
                          Troffar är inget kul.
                          Dom bara dör ju.[xx(]
                          Nog för att det finns dom som har tur och får dom att överleva men jag är inte född med tur.
                          Efter att fått soten 3ggr insåg jag att det inte var ngt för mig.
                          För mycket bedrövelse och pengar.
                          Jag sparade ingen möda lr pengar men det var som förgjort.[xx(]

                          Jag skulle nog kört med pumpar på ca 2500l/h

                          Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1934

                            #14
                            Jag vet hur surt det att förlora troffa förlorade själv 90VF djur i våras.
                            Men det det var inte buksot det var någon parasit som inte gav med isg.
                            Men mata man sparsamt 2 gånger omdagen och inte allt på en gång samt ha bra filtrering så fungera det.
                            Sedan gäller det variera kosten lite så deras magar får jobba lite.

                            Kommentar

                            • thomas1wallen
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 121

                              #15
                              Jag förstår inte hur ni kan lyckas skaffa er problem så "lätt" som ni säger. Jag har mina tropheus i för litet akvarium(144 l 90*40*40) enligt rekommendationerna, matar lite hur som helst(Jikari spirulina KOI-pellets &Hikari algae wafers, bosmider, svarta mygg, levande Daphnia och Cyclops) (dock inte med räkmix så ofta) och har bara ett innerfilter(Fluval 3 ). Jag byter inte ens vatten särskilt ofta.
                              I akvariet går också ett gäng Julidochromis marlieri och lite regnbågsfiskar (M.praecox), det är därför t.ex. svarta mygg ingår i matningen...
                              Hittills är guppy den enda fisk som fått bukvattensot hemma hos mig, och inte ens det har varit nå´t problem, slå ihjäl den sjuka fisken och byt lite vatten bara så är det frid och fröjd. Men då pratar vi förståss guppy, inte 300:-/st VF Tropheus Ikola.....
                              Jag börjar i stället fundera på om inte NI matar på fel sätt???
                              För liten andel vegetabilisk kost? För mycket fisk i räkmixen? Vad vet jag???
                              Men visst tål det att tänka på.

                              För er som tycker att jag misssköter mina Tropheus så kan jag lugna er lite grann. Jag skall snart byta akvarium, visserligen till ett lika stort, men med bättre filtrering. Det skall bli ett ytterfilter där vattnet först sugs ner genom en Åleds-bottenfilter-platta, under en glasskiva ut i ytterfiltret, genom massor av olika fitermaterial, och sedan tillbaka in i akvariet. Ytterfitret kommer dessutom inte att stå UNDER akvariet utan mer BREDVID, i nivå med detsamma. Kapaciteten blir 600l/timme.Akvariet är dessutom inrett med ett stort !schweizeroststenröse" uppbyggt av sönderslagna kalkstenplattor, keramikrör och på detta två arter Annubias. Därigenom får fiskarna många gömställen om de är jagade av nå´n annan. Dessutom "förlänger" jag akvariet i praktiken till dubbla längden genom att det går gångar längs hela baksidan, inne i stenröset.
                              Jag skall dessutom minska antalet Juidochromis marlieri till 10 exemplar, från nuvarande c:a 30-40 st.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...