Bästa filtreringstekniken bakom bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mdan
    Användare
    • september 2002
    • 90

    Bästa filtreringstekniken bakom bakgrund

    Hej,

    Skulle vilja starta en tråd om filtrering bakom bakgrunder.
    Min fråga är: Hur utnyttjar man platsen bakom (BTN)-bakgrund till filtrering på bästa sättet?

    Ni andra som kör med filter bakom bakgrunden, dessa metoder kommer jag på, vilken använder ni, eller vilka tycker ni är bäst? Finns det fler metoder?

    Jag har försökt ge de olika alternativen + och -. I samtliga fall sugs vattnet in via bottenfilter eller någon annan öppning i bakgrunden i närheten av akvariets botten.

    Alternativ A. Innerfilter typ filtermatta skuren som en tjock stav (t ex 10x10x40 cm3), med instucket perforerat rör som drivs av (bottenfilter)-pump.
    + billig, enkel att rengöra, går att anpassa till utrymmet
    - ganska liten volym, endast(?) filtermatta som material.

    Alt B. Innerfilter typ Eheim 2252 el liknande, om det får plats.
    + Kan använda olika filtermaterial
    - Kanske inte får plats. Begränsad (liten) volym. Dyrare.

    Alt C. Tärningar av filtermatta som fyller ut 2/3 av volymen. Ovanpå det en eller två pumpar somm driver vattnet uppp genom filtertärningarna och in tillbak i akvariet.
    + STOR volym. Billigt.
    - Besvärlig att rengöra. Dålig koll på flödet (genom filtret), om det har optimal hastighet.

    Sälv kör jag alt C (med bottenfilter och två pumpar på 2x 800 l/h) i mitt 540l Diskuskar, men är tveksam om det är det bästa sättet. Jag vill (helst) inte ha något ytterfilter, pga läckagerisk och att det tar plats (utanför akvariet).

    /Magnus D
    Magnus D
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344
  • lysröret
    Användare
    • oktober 2004
    • 61

    #2
    har prcis köpt Eheim powerline 2252, och den är inte liten.

    Kommentar

    • mdan
      Användare
      • september 2002
      • 90

      #3
      ... och du tänkte ha den bakom en bakgrund?
      /Magnus D
      Magnus D
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

      Kommentar

      • lysröret
        Användare
        • oktober 2004
        • 61

        #4
        jagska inte ha någon bakgrund ännu.

        Kommentar

        • mdan
          Användare
          • september 2002
          • 90

          #5
          Hello, is there anybody out there...

          Var denna tråd för "nördig" för detta forum eller är det självklart vilket filtersystem som är bäst?


          Magnus D
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

          Kommentar

          • Kristoffer

            #6
            Har ingen erfarenhet av filter bakom bakgrund, men jag ställer mig tvekande till att lägga "tärningar" bakom bakgunden, vattnet lär väl åka bredvid/utanpå tärningarna istället för att dras genom dem? Vattnet tar ju lättaste vägen, därav borde en hel filtermatta vara bättre!?
            Har dock sett att mänga använder sig av "tärningar", även BTN själva. Är det för att det är ett enkelt sätt att göra ett filter eller för att det blir ett riktigt bra filter?

            Kommentar

            • mdan
              Användare
              • september 2002
              • 90

              #7
              Har fundera på samma sak, men tror nog att vattnet går genom tärningarna om man använder den grovporiga typen...men jag vill gärna ha mer synpunkter, det är därför jag vill få igång denna tråden.
              Magnus D
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

              Kommentar

              • simosaurus

                #8
                Har själv en bakgrund med filter bakom, http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524 och jag är än så länge nöjd. Det där med tärningar tror jag har att göra med att man inte enbart vill att massa skit ska fastna, utan att det ska bildas en bra bak.kultur som bryter ned bla bla.. Jag har gjort så att jag först har en 5cm filtermatta som tar upp det mest av skiten och sedan, bakom denna har jag tärningarna av filtermatta och sedan slutligen en till heltäckande matta för att ta upp det som smitigt igenom. Har utöver setta ett ytterfilter kopplat till den "filterkammare". Sedan är det ju en fördel att man inte behöver byta filtermaterialet i ett med filter bakom bakg på ca 2-5 år.

                Kommentar

                • mdan
                  Användare
                  • september 2002
                  • 90

                  #9
                  Hej Simsaurus,

                  Du verkar köra med liknande teknik som jag. Har dock skippat större "heltäckande" filtermatta i botten. Anledningen är att jag tror det blir lättare att göra rent botten av filtret mha slamsug (har dock inte provat än). I min tidigare uppsättning som jag gjorde om för 4 månader sedan satte filtret igen sig, vilket resulterade i en alldeles för stor nivåskillnad mellan vattnet innanför och utanför bakgrunden.

                  Ser att du har bottengrus, har du då även ställt bakgrunden på ett bottenfilter och får in vattnet (till filtret) den vägen eller har du borrat hål i bakgrunden?

                  Du har även ytterfilter, behövs det verkligen nät "Bakgrundsfiltret" har så stor volym?





                  Magnus D
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

                  Kommentar

                  • simosaurus

                    #10
                    Hajjade inte riktigt vad du menade med "filtermatta i botten"... Vattnet till filterkammrarna kommer in genom två rasters (ala BTN) i bakgrunden, har alltså två hål till min två filterkammare.

                    Har en bild på hur min filterlösning ser ut, gjord i paint så lite suddig.

                    Det där med att ytterfilter inte behövs, har jag också tänkt på, men slutsattsen blev att ju mer filter dessto bättre... För mig blev det ekonomiskt billigast att köra de jag har nu, med powerhead till ena kammaren, och ytterfilter till den andra, men samtidigt få så stor filterkapacitet som möjligt.

                    Sammanfattning [:p]: Alltså inge bottenfilter, bara "hål". Ytterfilter = bra

                    Kommentar

                    Arbetssätt...