Havssand och snäckor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerker
    Användare
    • juli 2002
    • 10

    Havssand och snäckor!

    Jag vet inte om detta är rätt del av forumet men tänkte pröva. Jag skall snart sätta igång med ett 64 liters akvarium med Neolamprologus Multifaciatus. Jag håller redan nu på att göra i orning själva akvariet även om fiskarna inte kommer att ta plats än på några veckor. Hursomhelst så undrar jag hur det går att använda sand från en vanlig havsstrand (Fick höra i efterhand att man inte fick ta sand från stranden hursom helst...:O - Verkar logiskt så här i efterhand men det är nu redan gjort...)? är det något man bör tänka på? Vill ju inte ha ihjäl fiskarna direkt. Undrar också om det går bra att använda snäckor från en gammal snäcksamling jag plockade ut på somrarna i Bohuslän när jag var liten. Många är ioch för sig för små och jag måste komplettera och köpa in större men de utgör en vacker dekoration.

  • Gäst

    #2
    Har själv havssand i ett av mina kar, inga problem. Försök att behandla med varmt vatten innan du tar i bruk, koka är kanske ingen nödvändighet (jag gjorde inte det) men många tycker att det behövs så att de tar ihjäl att levande i sanden. Jag nöjde mig med att köra med mitt varmaste vatten i duschen.

    Snäckorna kan du använda utan problem, som du säger själv bör du kompletterera med lite större.

    /Peter
    Nr 431

    Kommentar

    • Jerker
      Användare
      • juli 2002
      • 10

      #3
      Perfekt! Tack så mycket för svaret! Jag har både sköljt det i duschen och hällt kokande vatten på det nu så då borde det vara OK!

      /Jerker

      Kommentar

      • piotr_schold

        #4
        För att desinficera ett material från alla levande organismer, parasiter o dyl, har jag för mig att det krävs 70gC i min 20min. Men antagligen kommer inte havslevande bassilusker göra ditt sötvattensakvarium något besvär....

        Lycka till!

        Kommentar

        Arbetssätt...