Tropheussällskap

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Poppo
    Användare
    • juli 2002
    • 85

    Tropheussällskap

    Hallå ciklidvänner,

    Har tidigare haft igång en del diskussioner om min framtida uppstart av ett Tropheuskar och en av de frågor som varit aktuella har varit sällskap till Troffarna. Nu har jag fixat mig en rejäl lägenhet (mitt inne i centrum oxå *YIHAAA*) på 104 kvm, så nu tar planerna fart på allvar. 1.a november är det inflyttning och strax efter det ska karet upp.
    Efter långa funderingar och diverse samtal har jag kommit fram till hur fiskbeståndet ska se ut. En stor grupp Tropheus Moliro kommer att dominera karet, ska inhandla ca 40 st vilket jag tror blir lagom till ett tvåmeterskar(200x60x50).
    Sen till sällskapet. Jag har bestämt mig för en liten grupp Lamprologus Ocellatus eller Neolamprologus brevis (beroende på vad min handlare har möjlighet att få hem) på ca 6-8 djur.
    Sen tänkte jag även ha Julidochromis Regani. Planen är väl att köpa 6 st låta dem para ut sig och sedan plocka bort två eller fler beroende på hur aggresiva de blir efter parbildningen.
    Till sist är jag ju även sugen på några Synodontis-malar från Tanganyikasjön.
    Vad tror ni om detta? Blir det för mycket fisk?
    Jag tror inte det eftersom Troffarna föredrar öppet vatten medan snäcklekarna och jullarna håller sig mer i de lägre skikten i grottor resp snäckskal.
    Men synpunkter mottages tacksamt. Handlaren tyckte detta lät rimligt men det är ju klart att han vill sälja så mycket fisk som möjligt.




    //Pontus
    //Pontus
  • peter
    Användare
    • augusti 2002
    • 161

    #2
    hej pontus det blir nog mycket fint med 40 mooliro
    jag har haft många tropheus grupper och de får gå
    utan andra fiskar med några stenrös och då får mina
    honor spotta sina yngel i akvariet och gå och beta
    alger bland de vuxna vilket jag tycker är häftigt
    då slipper man tvångsspotta honorna och ha massa andra
    akvarium för ynglen nu kan jag tömma akvariet var 3mån
    på yngel till ett akvarium och mina erfarenheter på
    att man förlorar yngel anser jag vara försumbar
    men har man typ jullar i akvariet så blir det nog
    inga yngel kvar peter

    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 4122

      #3
      Jag har haft Julidochromis regani tillsammas med Tropheus. Hade en hel grupp på ca 15 st. De höll sig i bakgrunden.

      Just nu har jag en trio Synodontis multipunctatus tillsammans med en grupp Tropheus moorii "Nkamba Bay". Det går riktigt bra, det jag förlorar är att lekarna ger mindre yngel då de stör och att de äter upp yngel om jag låter någon hona gå kvar.

      ________________________
      Christian Alfredsson
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • Poppo
        Användare
        • juli 2002
        • 85

        #4
        Okej, tackar för dessa svar.
        Kontentan är alltså, fiskbeståndet jag beskrev funkar, dock blir resultatet av lek sämre. Något att fundera på helt klart. Ha de fiskar jag vill eller satsa på att få de fiskar jag koncentrerar mig på att leka. Men så ruskigt avancerat är det ju inte att plocka upp en hona om man vill ta yngel efter henne.



        //Pontus
        //Pontus

        Kommentar

        • TIC37
          Användare
          • maj 2002
          • 45

          #5
          Julidocromis behöver inte inverka negativt på antalet yngel i karet. Jag har själv ett "naturligt" akvarium (tar aldrig ut yngel) på 720 liter och i detta har jag med Tropheus även Jullar. Det är endast den första veckan efter att honan släpper ynlena som det är lite kritiskt men med många gömställen (planerade så att endast yngel tar sig mellan stenarna) samt många snäckskal så klarar sig huvudparten av ynglena. Tillväxten i ett så stort kar är bättre än i separata yngelkar för ynglena så Jullarna utgör inget hot efter en a två veckor.

          Carpe Diem
          Carpe Diem

          Kommentar

          • Poppo
            Användare
            • juli 2002
            • 85

            #6
            Vad tror ni om ayy skippa jullarna och malarna då, och bara satsa på en grupp snäcklekare som sällskap. Är t e x Ocellatus begivna på yngel? Jag trodde inte att dessa små ciklider käkar upp yngel men jag har kanske fel.


            //Pontus
            //Pontus

            Kommentar

            • Poppo
              Användare
              • juli 2002
              • 85

              #7
              Va nere hos Stefan på akvariekällan i Växjö igår och diskutterade mina Tropheus-planer. Han tyckte att jag skulle satsa på enbart troffarna när man håller en så pass stor grupp. Kunde bli lite stressigt för de andra annars. Han sa att av egen erfarenhet ville han rekommendera att hålla troffarna för sig själva. Om jag skulle ha snäcklekare förespråkade han i så fall att dessa släpps i ett bra tag innan så de kan bilda revir och hävda sig mot troffarna.
              Några reflektioner på detta?

              //Pontus
              //Pontus

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #8
                Hej!

                jag kan bara hålla med Stefan, fast det hjälpte inte mycket att släppa i snäckisarna före troffarna, de gick där två månader innan troffarna men nu har de tagit över helt kör bara rakt på snäckorna och försöker knycka ynglerna multisarna har inte en chans, jag har även buesheri och hästnosar i och de hävdar sig bättre, men jullar tror jag skulle funka bäst efter som de leker i springor där absolut inte troffar skulle komma åt. Occelatus är ju mycket tuffare än multifasciatus så möjligt att de skulle klara sig, och jag tror inte de skulle knycka ynglerna jag har haft guppy ihop med dessa och guppy ynglerna klarade sig, och då är ju tropheus yngel betydligt större

                don´t drink water-fish`s ..... in it!
                Mvh
                Peter
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • Kenneth
                  Användare
                  • april 2002
                  • 277

                  #9
                  Jag tycker att du ska skaffa ett par N. Boulengeri. Honan håller sig vid snäckorna och hanen patrullerar akvariet. Jag har iofs inga troffar som far runt som skållade hamstrar men väl O. ventralis som blir spöade hela tiden. De regerar så hårt att jag faktiskt funderar på att sälja av dem. De gick tidigare i mitt sällskapsakvarium tillsammans med Lelupi, Buescheri, jullar, similis och annat och även där var de kungar, så mycket att mina stackars similis blev helt bortträngda från alla snäckor.

                  MVH
                  /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
                  MVH
                  /Kenneth Johansson,

                  ordförande
                  Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
                  Ansvarig för Ciklidstämman 2007

                  Kommentar

                  Arbetssätt...