Vet ej hur länge hon tuggat*uppdaterad*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • giggsan
    Användare
    • juni 2004
    • 80

    Vet ej hur länge hon tuggat*uppdaterad*

    Upptäckte för ett par dagar sedan att min röda zebrahona tuggar, är iaf nästan helt säker på det (första gången det händer i mitt kar hehe).
    Hon håller sig på en plats hela tiden, tuggar och öppnar nästan aldrig munnen (=äter inte), så antar att hon tuggar Har även lyckats se in i hennes mun en gång, och hon såg ut att ha ngt där som inte de andra har plus en rätt stor haka nu.

    Nu till min fråga.. jag är inte alls säker på när detta började.. vet att hon för ca en vecka sedan höll sig mkt bakom innerfiltret. Så gissar på att hon tuggat i 1 - 1,5 vecka.
    Har ett litet kar färdigt åt henne, men när kan jag flytta henne?

    Mvh Erika []
  • LadyTiera

    #2
    Grattis!!! posta bild när du ser några små sedan

    Kommentar

    • giggsan
      Användare
      • juni 2004
      • 80

      #3
      kul med flashback folk

      citat:Ursprungligen skickat av LadyTiera

      Grattis!!! posta bild när du ser några små sedan

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • augusti 2004
        • 1639

        #4
        giggsan; JAG flyttade min hona efter ca 1 vecka, nu spottade hon igår, efter ca ytterligare 1 och en halv vecka.....
        Dom är ju skygga som attan när dom går och tuggar, så jag fick tömma karet på inredning för att fånga in henne....problemet är nu bara att jag har 2 honor till som tuggar *S*

        Kommer plocka över mamman till de andra i helgen, och flytta över båda honorna till yngelkaret, och låta dom spotta där oxå!!!

        Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • giggsan
          Användare
          • juni 2004
          • 80

          #5
          deathdealer:
          Så i princip kan jag flytta henne redan nu och låta henne gå ensam tills det är dags?

          Har inrett lilla karet med grus, ett litet filter med utblås mot ytan (cirkulation) och tänkte lägga i en kruka, räcker det så? Har inten ljusramp, men det får ganska mkt ljus från stora karet brevid och lampor.. räcker det?

          Kommentar

          • skorpio
            Användare
            • oktober 2004
            • 244

            #6
            Du kan lugnt flytta över henne nu och låta henne gå själv i yn gelkaret.Lägg gärna upp en hög med stenar...typ 5-6 cm som hon sedan känner sig trygg att spotta ut ungarna vid/i..ja eller om du har några lavasten som erbjuder många små håligheter och "grottor åt dom små liven.Ljuset räcker gott från ditt stora kar.Låt gärna honan gå kvar typ en vecka sen innan du för henne tebax till ditt stora så hinner hon äta upp sig lite och få nya krafter...good luck[8D]..moss

            Kommentar

            • giggsan
              Användare
              • juni 2004
              • 80

              #7
              skorpio
              Tack för svaret! Tror jag för över henne i helgen då.
              Har förresten hört olika saker vad gäller mat till ynglen, att de ska ha ngt speciellt?
              Eller funkar det med vanlig mat (smulade flingor och räkmix)?

              Kommentar

              • skorpio
                Användare
                • oktober 2004
                • 244

                #8
                Jag kör endast med "vanlig" mat....funkar fint och har alltid gjort så för mig.Men är en sån fråga som säkert har lika många svar som du får yngel..alla har nog sina små knep/ideer..så testa dig fram lite av varje och bilda dig egen uppfattning...dom är inte så kräsna precis och lär sig snabbt äta det dom får.....även någon enstaka pellets brukar uppskattas ..så har dom att göra en stund....lycka till som skrivet.....Moss

                Kommentar

                • giggsan
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 80

                  #9
                  Idag flyttade jag henne till ett eget kar, men vilket jobb att fånga henne! Fick nästan ta upp varenda sten i karet, och mitt kar är inte litet!
                  Men tillslut så gick det vägen och nu ligger hon och trycker bakom min väldigt "vackra" plastväxt hehe.
                  Hoppas på yngel om en eller två veckor sådär!

                  Kommentar

                  • giggsan
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 80

                    #10
                    om jag nu lyser med en ficklampa mot munnens undersida så ser jag massa små ögon som glänser, antar att det är ögon iallafall. Fisken har blivit mkt röd vid gälarna oxå. Hur långt gånget kan det vara då?

                    Kommentar

                    • fredrikr
                      Användare
                      • oktober 2002
                      • 985

                      #11
                      Tips: Innan du släcker ner rummet som fiskarna bor i för natten plockar du bort lysramp och täckglas (om de inte hoppar mycket). Sedan går du in i rummet 1-2 timmar efter att det släckts helt och lyser med ficklampa i korta intervaller tills du hittat din hona. Då lyser du framifrån mot den samtidigt som du sätter ner håven bakom den och plockar upp den. Hur lätt som helst, och minimal stress för fisken.
                      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                      Kommentar

                      • giggsan
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 80

                        #12
                        Fredrikr:
                        Tja, hon är ju redan uppe nu
                        Dessutom så kan jag ej stå framför karet och titta in i det samtidigt som jag för ner hoven, har inte så långa armar hehe.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...