Påfågelsciklider och mindre sällskap

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    Påfågelsciklider och mindre sällskap

    Hej

    Jag har sex påfåglar på ca 15 cm, tillsammans med 6 praktbotior på ca 7 cm, ett par Crenicichla regani, en eldål på ca 15 cm, två Jack Dempsey på ca 7 och 10 cm, och ett par nicaraguense på ca 10 och 15 cm. Nicaraguensena är de som styr i akvariet.

    Hur stor är risken att praktbotiorna, Crenicichlorna, och eldålen blir mat när påfåglarna växer ifrån dem? Kommer de att låta dem vara, eftersom att de växte upp ihop med dem? Jag läste på en sida om en påfågel som hade vuxit upp ihop med en mal på ca 5 cm, och den rörde den inte, den till och med försvarade den mot nya fiskar. Om en ny fisk lät malen vara, så fick den vara ifred, men om den gav sig på malen, så attackerade påfågeln den.

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    sedan länge odlade akvariepopulationer är lika rovgiriga som dammråtter ungefär.

    matglada ja, rovgiriga nej.

    Men det är bara erfarenheter från de påffar som varit i min å min brors ägo. jag har även bevittnat en påffe på 12cm äta sin bror på 8cm.

    Praktbotior med sina ögontaggar har jag bara vart med om att en enda ciklid har slaktat/ätit, och det är den Trimac som Anli har.
    fish r friend

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Jag är lite orolig för eldålen, då jag hade en påfågel för ett antal år se´n som simmade omkring med en ca 30 cm lång pansarål i munnen. Praktbotiornas taggar märker de väl inte förrän de har testat, och kanske redan haft ihjäl en eller ett par av dem.

      Den lilla Jack Dempseyn jag har köpte jag häromdagen, då jag tror att båda de andra var hanar. Osäker på könet på den nya, men min hane rörde inte en fena på den när jag släppte i den. Betyder det att det är en hona, eller att den helt enkelt är för liten för att hanen ska se den som rival/partner?

      Tre av mina påfåglar är nykomlingar, som jag köpte häromdagen för att jag misstänker att de andra tre är honor, och de tre första slaktade två mindre påfåglar, som jag köpte från samma affär, och samma akvarium, men vid ett senare tillfälle, så de hade inte vuxit alls lika bra som de första jag köpte. Det gick bra ett tag, men efter ett tag anordnade de två största klappjakt på dem, och slet sönder struparna på dem.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      Arbetssätt...