Hjälp med vattenvärdes tydning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mård
    Användare
    • februari 2004
    • 285

    Hjälp med vattenvärdes tydning

    Har just testat mina vatten värden med JBL Easy Test. Man ser ju fem olika värden på stickan. NO3 och NO2 verkar helt ok. Men GH, KH och ph verkar inte bra. Svårt att tyda tycker jag. Alla de tre är mer eller mindre gula. Vad betyder det? Vad är det för fel? Först blir dom lite grönaktig men sen helt gula. Finns ingen bruksanvisning på svenska

    Blir ju orolig för mina firrarI alla fall har jag haft problem med två scalarer som mår dåligt. Och sen har jag en panaque som går i 240 liters med sclarerna och det blir otroligt skitigt efter honom....ligger avföring bara timmen efter att man sugit upp allt....städat efter honom nu två dagar i rad. Han ska gå i det stora karet med malwina men blev helt vit på sjärtpartiet så jag flyttade honom....Borde kanske flytta tillbaka honom eller? Är det han som förstör mina vtten värden?

    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Med GH, KH och PH får du fram ett värde som antingen passar eller inte passar fiskarna du har. Du får olika färger beroende på vilka värden du har. Så är det inte med nitrit, det vill man ju aldrig ha! Det testet går från gult till rött. Det är gult du vill ha.

    GH, KH och PH tester kan ha lite olika färger, men du måste ha en skala att läsa av för att kunna tyda det. Det är inte alltid så lätt att förstå exakt värde ändå. Vilket märke är det på testet? Då kanske någon kan hjälpa dig.

    I ett biologiskt balanserat kar med god filtrering stannar inte avföring kvar på botten så som du bskriver det...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Mård

      Har just testat mina vatten värden med JBL Easy Test.

      citat:Ursprungligen skickat av Zaphi


      Vilket märke är det på testet? Då kanske någon kan hjälpa dig.


      Gomorron Zaphi =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Mård
        Användare
        • februari 2004
        • 285

        #4
        Hej Zaphi!

        Verkar som om mina värden var Ok ändå.....när jag tog en ny test sticka och hade i den betydligt kortare tid då blev allt ok vad jag kan förstå.

        Det har alltid varit lite knepigt med nedbrytnings processen i mitt 240 liters kar. Föut låg det kvar avföring från fiskar men det har försvunnit, med tiden så blev det bra (karet är relativt ny startat). Panaquens avföring ligger kvar....han är alldeles för skitig av sig för att kunna gå i det lilla karet....

        Finns det något man kan göra för att hjälpa nedbrytningen processen(kallas det så)?

        I karet har jag en tor scalare hane, 20 rödmunnar, en botia, tre siameser....kan karet vara överbelastat? När man tittar på karet ser det inte ut som om jag har mycket fick alls....panaquen går där nu också men det fungerar inte...han får flytta till 800 liters burken igen...
        Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

        Kommentar

        • Mård
          Användare
          • februari 2004
          • 285

          #5
          Föresten var KH värdet dåligt i malawikaret, vad betyder det?
          Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            Mård; lågt kH värde = dåligt BUFFRAT vatten dvs det är känsligt och kan få snabba pH ändringar!
            Nu vet jag inte vilket pH värde du har, MEN man kan hjälpa upp kH värdet med hjälp av Bikarbonat!

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • Mård
              Användare
              • februari 2004
              • 285

              #7
              Tror att det var för högt...17 eller 40 typ...någonstans mitt i mellan...
              Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

              Kommentar

              Arbetssätt...