Täljsten...Och Andra Stenar....HJÄLP

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • it_mutt

    Täljsten...Och Andra Stenar....HJÄLP

    Har fått en förfrågan om hurvida jag vill ha en "massa" täljsten. Har en liten ide till vad jag kan använda det ill i mitt kar.

    Nu är min fråga; Vilka stenar kan man använda "utan problem" i ett kar? Det är ett "vanligt" sällskapskar, så här är ex.vis ingen salt som påverkar ev. stenar.

    Tips i mängder tas gärna emot (gärna även om var man kan få tag i stenen, affären, naturen och om nu det "bara" finns i affären vad det kostar i runda slängar)

    tackar

    /Mike
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    täljsten, grytsten, grågrön metamorf bergart huvudsakligen bestående av mineralen talk (steatit) och klorit. Täljsten bildas då kiselsyrafattiga bergarter i berggrunden, t.ex. peridotit, omvandlas vid förhållandevis lågt tryck och låg temperatur. Bergarten har inte någon utpräglad skiffrighet och har därför goda hållfasthetsegenskaper. Detta liksom bergartens ringa hårdhet är förutsättning för att den tekniskt skall kunna bearbetas. Man tillverkar block av bergarten till spishällar och för infodring av kaminer. I mald form används täljsten vid tillverkning av takpapp. Förr utnyttjades den även som ornamentsten och för tillverkning av husgeråd som grytor och pannor. Den viktigaste svenska förekomsten är Handöl i Jämtland. Saxat ur NE.
    Verkar ju lugnt. Köper man t.ex. skivor till braskaminer är de DYRA.
    Känner du till någon firma som arbetar i sten kan du ju höra om de arbetar i täljsten, och om du då skulle kunna bli vid spill från deras produktion.

    Kommentar

    • it_mutt

      #3
      Tackar så mycket för svaret. Det är just det, en polare jobbar på NIBE. Och där blir tydligen en hel del "spill" som han så vänligt frågat om jag vill ha. Och jag har som sagt en ganska "vettig" tanke om vad jag skulle kunna använda det till i karet. Och det verkar ju vara lugnt tydligen

      Kommentar

      Arbetssätt...