GCG-mötet igår?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    GCG-mötet igår?

    Jag kunde inte komma på GCG-mötet igår, så kan inte någon som var på mötet sammanfatta lite vad det sas om gårdagens ämne, vattenkvalitet?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #2
    Kort sammanfattning:
    Mycket bra möte med rätt mycket folk. Intressant föredrag av Lasse Forsberg och en givande diskussion.
    Att försöka sammanfatta ett tvåtimmars föredrag om vattenkemi med några ord är helt omöjligt.

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Vi får väl hoppas på repris Zaphi. Jag hade inte heller möjlighet att ta mig dit :/

      Tony Englund

      Kommentar

      • ciklidMartin
        Användare
        • februari 2004
        • 213

        #4

        Var på föredraget och lärde mig två viktiga saker:

        1: Uppstart av akvarium
        När man startar upp ett akvarie så spelar det ingen roll om det vattenfyllda akvariet får stå ett tag innan man släpper i fiskarna.
        Om man däremot får i "smutsigt" begagnat vatten, eller ändå hellre, skiten från ett filter som är igång så får man i nitritnedbrytande bakterier. Dessa bakterier behöver "matas" med nitriter så att de kan föröka sig. Det är alltså väldigt bra om man kan fortsätta hälla i filtersmuts och vatten med lite nitriter i så att de kan föröka sig i massor innan man lägger i fiskarna. Sen är det ju givetvis bra om det inte är låga nitrithalter när fisken släpps i .

        2: Mängden grus och dess påverkan på bakterierna
        Det är endast bottenmaterialets yta som innehåller de nitritnedbrytande bakterierna. Bakterierna behöver behöver ju syre för att överleva, och det kommer ju inte in i sanden. Finkornigare sand ger ju mindre yta mot vattnet och därmed mindre mängd nitritbakterier. Sen finns det säkert andra bra bakterier längre ned i sanden men dessa är inte nitritnedbrytande.

        Ni Andra som var där; säg till om ni inte håller med!

        www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

        Kommentar

        Arbetssätt...