Diskus i sällskap??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • januari 2004
    • 546

    Diskus i sällskap??

    Håller på att inreda ett hörn akvarium 350l. hade från början tänkt att detta skulle inhysa troffar. MEN nu har ungarnas sällskaps kar med sydamerika arter börjat växa ur sitt kar. Detta är kardinaltetror, dvärgscalar, praktbotia, kardinaltetror,golden nuggets, silverhaj. så nu tänkte jag inreda ett avarium med rötter och mycket växter istället. Min fråga är kan man hysa ett stim diskus ihop med dessa fiskar ??
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    båte praktbotior och silverhajjar är ngo för stissiga för att blanda ihopp med discus. Dom övriga ser iaf inte jag något direkt problem med (just tetror och/eller scalarer är ju relativt vanligt att folk kör med discus)

    PS.
    någon dvärgscalare finns inte utan alla scalarer blir stora fiskar.
    om jag har fel får ni gärna motbevisa mig.
    DS.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Niclas Larsson
      Användare
      • januari 2004
      • 546

      #3
      är olika varianter av diskus olika svår/känslig ?
      Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

      Kommentar

      • Johan1
        Användare
        • maj 2002
        • 390

        #4
        Jag har haft diskus med praktbotia å andra fiskar utan större problem. De lär sig snabbt. Vad jag tycker är problemet är att hitta fiskar som trivs vid en temperatur runt 28 till 32 grader. Tror att det går blanda diskus med det mesta de lever ju till o med med andra stora fiskar i naturen.
        https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

        Kommentar

        • Niclas Larsson
          Användare
          • januari 2004
          • 546

          #5
          OK vilka snygga diskus som inte kostar en förmögenhet kan vara bra att börja med då jag är lite tveksam till blandningen av fiskar (annars hade jag inte frågat)
          Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

          Kommentar

          • Mats Bruér
            Användare
            • maj 2003
            • 47

            #6
            Håller med Johan .. praktbotior har jag haft nu under ett och ett halvt år med diskus och detta har inte vållat några problem. Dock kan ju "silverhajar" vara lite väl stimmiga..
            Mats Bruér
            www.discusklubben.dk
            720 l diskus
            540 l diskus

            Kommentar

            • Niclas Larsson
              Användare
              • januari 2004
              • 546

              #7
              Jag har letat lite i trådar på ciklid.se men hittar inte riktigt något om diskus på samma sätt som jag hittade om Malawi när jag startade det karet. Vad kräver dom när det gäller vattenkemi och miljö och cirkulation ?
              Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

              Kommentar

              • Leopoldi
                Användare
                • februari 2004
                • 1082

                #8
                Dom vill ha låg cirkulation och kraftig biologisk filtrering. Om du har tänkt att använda botten matrial så måste man kunna slamsuga hela botten ytan ganska ofta.

                Jag skulle inte rekommendera snabbsimmande fiskar med diskus. Av den anledningen att dom kan ha svårt att konkurera om maten med tom mindre fiskar. Dom äter sakta och behöver mycket mat.

                Köper du odlad diskus så är vatten värdena ganska ointressanta. Kranvatten funkar fint. VF då bör man ju sänka pH ner mot 6. Tempraturen mellan 28-30. 30 grader för ungdjur och någon eller några grader svalare för vuxna .

                Kommentar

                • Johan1
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 390

                  #9
                  Låter lite som att du är lite dåligt påläst. Nu vill jag inte vara elak, ta det inte så. Men om du gör en sökning på ciklid.se artiklar får man fram många artiklar om diskus. Leta efter Magnus Bernes artiklar. Den bok finns en idag att köpa. Roligt att man kan läsa den fritt på ciklid.se

                  http://www.ciklid.se/ciklidbladet_forfattare.asp?TEXT='Magnus+Berne'

                  Finns även otaliga hemsidor som svarar på den typen av frågor du har. Martin och Jag har skrivit blandannat mycket på denna länken.



                  Jag lovar efter det kommer du ha svar på det mesta du undrar.
                  https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                  Kommentar

                  • Niclas Larsson
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 546

                    #10
                    Tackar för hjälpen jag läser ett tag & återkommer
                    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                    Kommentar

                    • skorpio
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 244

                      #11
                      Har även jag haft discusar..eller har rättare sagt..ihop med praktbotior.Jag ser t.o.m en fördel att ha dom ihop med lite spattiga firrar som just botior ju är.Då discusar ibland kan vara lite väl försiktiga med att äta så tror jag att just botiornas lite hetsiga ätvanor lockar fram nyfikenhet och "habegäret" hos discusar och hjälper till att få dom ätsugna.Har bara gott att säga om just den blandningen av firrar.Tycker nog inte att discusar är så besvärliga att ha med att göra som det gärna vill påvisas.Dom accepterar de flesta av "sambos" de rättar in sig och lär sig efter kort tid......Moss

                      Kommentar

                      Arbetssätt...