Tropheus...matsmältning!?...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Tropheus...matsmältning!?...

    Jag har upptäckt att mina troffar gillar starkt att ta rådasanden i munnen och liksom skölja...men det som jag tror de drar nytta av är den tillsats av lera som jag gjort.
    Kan detta vara bra för deras matsmältning??

    Jag såg ett naturprogram för ett par år sedan där papegojor hade lärt sig att först flyga till ett berg med lera för att äta och senare flög dessa till deras "huvudmål" som för dom egentligen var giftigt, men genom ler-reningen väldigt nyttigt. Papegojorna fyllde alltså magsäcken med lite lera för att kunna smälta maten de skulle äta...

    Nu kanske detta är långsökt...men jag tvekar aldrig att ta till mig nya, kanske udda, kunskaper.

    Finns det någon som vet mer om matsmältningsproceduren hos Tropheus?
    Tanganyikasjön är ju riklig på mineraler...kan det vara en sådan faktor som spelar in när vi får problem med våra troffar?



    Tricella
  • einar

    #2
    Mina berömda rödzebror gör också på detta sätt, men jag tror främst att det handlar om att rensa ur gälräfständerna alternativt fånga upp matrester i sanden (jag har också rådasand).
    Jag tycker mig ha märkt att de mest gör detta efter matning och några timmar framåt.
    En annan fundering jag har är om det inte kan vara så tråkigt att de helt enkelt försöker göra sig av med parasiter.

    Kommentar

    • MrGadget
      Användare
      • april 2002
      • 74

      #3
      Hej,

      Mina Troffar "tuggar" också sand, verkar mer som om de letar "snacks" än att det skulle vara något annat. Med så näringsfattigt innehåll som alger som huvudföda måste de äta hela tiden för att tillgodose näringsbehovet. Visserligen matas de men födosökbehovet sitter inprogrammerat i generna? och är svårare att avla bort.

      Beauty is in the eye of the beer holder!
      "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
      http://mrgadget.esmartguy.com

      Kommentar

      Arbetssätt...