Någon som vet hållbarheten på räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Någon som vet hållbarheten på räkmix

    Satt och funderade på hur länge fryst räkmix håller sig.
    Vitaminerna sägs ju sluta verksamma efter ca 2månader.
    Men hur är det med dom andra ingridienserna.
    När man ändå slabba så gör man ju så att det räcker väldigt länge.
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    man kan väl gämföra med sig själv, man ska ju inte ge fiskarna äldre mat än vad man själv skulle äta.

    Själv gör jag mindre satser av räkmix just för att det inte ska ligga i månader/år i frysen.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #3
      Problemet är ju bara det att det är sådant slabbande att man inte vill göra det så ofta.
      Men 6månader borde det väl hålla??

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        6 månader håller det...ibland längre om man använder sig av förslutningsbara påsar och tillsätter en del askorbinsyra.

        6 månader är dock en bra mätare för efter den tiden så tror jag att det fortare försämras. Hur pass bra fodret är och hur pass hållbart det är beror ju helt och hållet på hur man tillverkat den och hur man förvarar den.

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #5
          JAg kör med askobinsyra men vad jag har hört så är den bara aktiv i 2månader sedan bryts den ned

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Jag tycker mig märkt att räkmixen inte är lika populär efter ett par månader. Jag har funderat på om det kan vara så att fettet/olja i mixen härsknar... då har jag iofs tillsatt extra fiskolja i mixen.

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Har hört av "känd" räkmix-bagare att den bör förbrukas inom 2 mån.Dels att c-vitaminerna "dunstar" ,och dels att räkorna inte blir så bra iom att de varit tinade en gång.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Troligen dalar "färskheten" ifrån första dagen i fryst tillstånd, men frågan är, tycker jag, om fodret fortfarande är lika bra eller nästan lika bra vid 6 månader som vid 1 eller 2 månader näringsmässigt.

                Det kan mycket väl vara så att de flesta räkmixar försämras redan vid 2 månaders tid, men jag har aldrig märkt någon skillnad på populariteten hos räkmixen även om den varit 5-6 månader gammal. Det är dock max förvaringstid för mig...

                Kommentar

                • Pierre_N
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 772

                  #9
                  Jag och farsan brukar göra så att det räcker i 30 - 45 dagar, det är inte för att vi tror att det ska bli dåligt efter det. Men att göra 10 - 12 kilo är jobbigt nog.

                  Har hört 2 - 3 månader men jag vet inte, den blir väl bara sämre o sämre från den dagen man ställer in det i frysen. Så igentligen kanske man skulle göra mat så ofta man orkar.

                  Kommentar

                  • jowa
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 194

                    #10
                    Beror väl på hur kallt man har i frysen också

                    Allvarligt talat, jag har nog 6 månader som en bra gräns, även om jag vet att jag matat med äldre räkmix än så. Det är ju knappast farligt, kanske lite sämre näringsmässigt bara. Ok , 10 år gammal mix är väl ingen höjdare, men inom rimliga gränser är det nog ok!
                    http://hem.bredband.net/aquascene

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #11
                      Jag har fodrat med rämix som varit 8-9mån och den har var lika populär.
                      Men man kan ju kolla hur lång hållbarget fisk har i frysen sedan kan man ju utgå från den hållbarheten.....................
                      Dags att gå till köket.......
                      Tog fram kokboken
                      Mager fisk 8mån
                      Fet fisk 6mån
                      Skaldjur 4mån
                      Grönsaker 10-12mån
                      Men om nu grönsaker håller så länge kan ju inte vitaminer försvinna så snabbt.
                      För annars så borde ju ärter och spenat endast inehållar 0 i vitaminvärde efter 8 månader.
                      Vad tror ni om detta har man räker så max 4 månader.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Jag kör med 6 månader som riktlinje, men kan mycket väl bli slängd innan om jag tycker den ser ut att hålla dålig kvalitet. Det har varit på tal om förr i andra sammanhang att mat kan härskna i frysen. Det kan faktiskt vara så, men gäller då främst ganska så fet mat - troligen flera gånger om fetare än vad en vettig människa ger sina fiskar. Däremot kan frysta varor med tiden bli frystorkat och frysskadat och tappar näringsvärde, smak, konsistens mm. Men det är mer beroende på hur det förvaras än hur länge, även om tiden alltid finns med och påverkar. Man ser ganska så tydligt om mixen tar skada på detta sätt, och jag brukar kasta sådant. Angående att räkor håller 4 månader gäller nog mer den aptitliga aspeketen samt konsistens. I första hand är det näringen i form av vitaminer som tar skada. Vitaminmässigt kan jag mycket väl tänka mig att innehållets effekt avtar påtagligt och att det är ganska dåligt redan innan 6 månader. Av den anledningen brukar jag inte berika min mix innan, utan vid utfodringen istället. Med exempelvis Sera Fishtamin.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...