Fiskval

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mmm
    Användare
    • juli 2004
    • 71

    Fiskval

    Hej!

    Jag planerar att köpa ett akvarium på 600-700 liter. Hade då tänkt ha sydamerikanska ciklider i det, men har svårt att bestämma mig för vilka. Jag vill ha relativt snälla ciklider, och det vore bra om det inte är alltför svåra att få lek på. Jag funderar på att ha 3 sorters ciklider, kan det vara lagom? 2 mer bottenorienterade sorter (varav en jordätare) och en mer frisimmande.

    Här är vad jag funderat på.
    Ciklid 1:
    Aequidens pulcher (blå ciklid).
    Aequidens metae. Är denna lätt eller svårlekt?
    Thorichthys meeki (eldbuk). Eldbuken är i och för sig centralamerikan och vill väl ha lite högre pH så den passar inte riktigt.

    Ciklid 2 (jordätare):
    Geophagus altifrons/brasiliensis m.fl. "Araguaia Orange Head" verkar rätt bra och kanske inte blir riktigt lika stor som övriga?
    Satanoperca jurupari/leucosticta. Verkar vilja ha hög temperatur.
    Acarichthys heckelii. Svårodlad?

    Ciklid 3 (frisimmande):
    Heros severus/efasciatus. Skiljer sig olika Heros-sorter i temperament och storlek? De verkar ta mycket plats.
    Hypselecara coryphaenoides/temporalis. Skiljer sig dessa åt i storlek och beteende?
    Mesonauta festivus. Svårodlad?

    Vilka går bra ihop/går inte bra ihop varandra? Hur många är lagom att ha av de olika sorterna? Är 3 sorter lagom?

    (Just nu är jag inne på kombinationen Blå ciklid, någon jordätare och Heros...)

    /Mattias
  • Rikard
    Användare
    • augusti 2003
    • 57

    #2
    jag föreslår att du inte blandar fiskar som e olika aggresiva.

    Kommentar

    • Leopoldi
      Användare
      • februari 2004
      • 1082

      #3
      Temporalis Jordätare och Hantlar funkar bra ihop.....Aequidens vet jag inte så mycket om.

      Kommentar

      Arbetssätt...