Ytter VS Innefilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • holmner
    Användare
    • november 2004
    • 33

    Ytter VS Innefilter

    Vilket filter gör bäst rent utav ett innefilter och ett ytterfilter om man utgår från att båda ligger på samma pumpkapacitet???? Mvh Mattias
  • Mattias Olsson
    Användare
    • september 2003
    • 328

    #2
    Jag skulle säga ytterfilter som oftast har mycket större filtervolym än ett innerfilter!
    Du kan läsa mer här: http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=198


    Kommentar

    • holmner
      Användare
      • november 2004
      • 33

      #3
      Tackar då vet ja det

      Kommentar

      • daniel60
        Användare
        • mars 2003
        • 527

        #4
        Jag börjar mer och mer luta åt att den bästa lösningen är pumphuvud med filtermatta.
        Nackdelarna är två:
        1. Det stjäl utrymme i akvariet.
        2. Det kan vara lite fult om man inte lyckas dölja filterkammaren och ett hörn lyser blått.
        Fördelarna är många - billigt, flexibelt, säkert (inget vatten utanför akvariet), effektivt, i stort sett skötselfritt.
        Artikeln som nämndes ovan är ju en ren hyllning till denna filtertyp. Fast ett stort ytterfilter är förstås aldrig fel om man har råd och plats.
        Vanliga innerfilter suger. Eller rättare sagt suger inte, när de pyttesmå filterbitarna blivit igensatta efter en vecka.
        mvh Daniel
        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
        Mina fiskar & burkar

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          #5
          daniel60; jag tror oxå på det du skriver ovan MEN en enkel lösning som Roccster kom upp med var att sätta en plexiskiva framför/diagonalt som du kan silicona och sedan fästa med grus/sten/kork/frigolit - jag vad so faller dig in t.o.n en modul! Då döljer du detta väldigt snyggt samtidigt som det blir en flexibel lösning som enkelt går att flytta!

          Sen tycker jag att ytterfilter är helt super. Lätta att rengöra, du kan enkelt prova dig fram till bästa filtermaterial-kombination osv

          Vänligen Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          Arbetssätt...