Aggressivt yngelvårdsbeteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnils

    Aggressivt yngelvårdsbeteende

    Mina guldsömmar har gått och blivit föräldrar. Första gången det hände var det bara honan som vaktade ynglen och det var enbart ett enda som klarade sig (som sedan försvann när jag var tvungen att städa akvariet)... Hannen struntade då fullt och fast i sin avkomma. Men den här gången vaktar båda föräldrar ynglen, vilket resulterar i att det är ett mycket aggressivt beteende i akvariet just nu. I vanliga fall är mina guldsömmar väldigt fredliga, men det är som bortblåst i skrivande stund.
    Problemet är att alla andra fiskar, som är väldans fredliga, exv silverhajar, guramisar och praktbotior jagas iväg och trycker väldigt nervöst i hörnen av akvariet. Eftersom cikliderna flyttar på sin avkomma ideligen, förvirras de andra fiskarna ytterligare, så de vet snart inte vart de skall ta vägen. Läste i ett tidigare inlägg att ciklider vaktar sin avkomma i näranog en månads tid. -Shiiiit, säger jag! Skall det vara så här under så lång tid? Jag är rädd att resterande fiskar kommer att dö av hjärtinfarkt, innan yngelvårdsperioden genomlidits.
    Finns det något jag kan göra? Funderar på att slänga ynglen i ett plastkar - ett sånt som flyter vid ytan... men frågan är om det är så smart?

    Tacksam för svar! /Agneta
  • daniel60
    Användare
    • mars 2003
    • 527

    #2
    Grattis - visst är cikliders yngelvård något alldeles extra!
    Men det låter som om du har ett för litet akvarium och/eller för få gömställen för de andra fiskarna. Zoopet rekommenderar minst 375 liter.
    Om du snor ynglen påskyndar du nästa lek. I värsta fall kan det gå riktigt illa om honan inte är redo.
    mvh Daniel
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

    Kommentar

    • Agnils

      #3
      ...hehehe... jo... visst ÄR det något alldeles extra! ;^)
      Tja... jag har ju hela tiden undrat varför guldsömmarna skulle ha ett större kar än det jag har - som är på ca 250 liter - eftersom de skött sig så exemplariskt och inte varit alls hotfulla mot resterande invånare. Men nu vet jag. Det är antagligen för att de tar nästan hela karet i anspråk för sin yngelvård...

      Jag får hoppas att ingen av de övriga varelserna i karet tar större skada innan vårdandet är över.

      ...och så får jag helt enkelt ha kvar de däringarnas ynglen hos sina föräldrar. Vi vill ju inte att någondera part skall råka ut för separationsångest. Det skulle bli alldeles för dyrt att fixa en fiskpsykolog, för att få rätsida på deras tillfogade psyke.

      /Agneta

      Kommentar

      Arbetssätt...