Syrebrist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    Användare
    • oktober 2004
    • 76

    Syrebrist?

    Hejsan! Har lite problem med min 375 liters burk. Fiskarna andas snabbt och några platys är ibland uppe vid ytan och flämtar. Hart kollat nitriten och den är ok. Har även gjort en del stora vattenbyten och då märker man mycket tydligt att efter vattenbytet så andas fiskarna normalt. Men efter ett tag så börjar dom flämta igen. Så då kanske det är syrebrist?
    I akvariumet har jag en Fluval 403 som pumpar 1200l/h. På paketet står det att det räcker till 400liter. Dom i affären jag köpte det ifrån sa att det skulle räcka.
    Men jag kanske behöver en pump till? Jag har ublåset riktat mot ytan och har även en lite plasmojäng på utblåset som blåser ut en massa små luftbubblor. Men detta verkar inte räcka. Jag har även en hel del växter.
    En intressant sak som jag märkt är att efter ett vattenbyte så bubblar växterna. Men ett tag efter bytet så är det inga spår alls efter bubblor. Kan det vara så att det vid vattenbytet kommer en massa syre i vattnet så växternas bubblor blir överflödiga och stannar kvar i stället för att fördelas i vattnet? Och det annars är för lite syre så alla bubblor delas direkt i vattnet?
    Fiskarna som finns i är:

    4 ancistrus
    2 skalare
    2 regnbågsciklid
    2 grön bågfenscilkid
    16 kilfläcksrasbora
    10 röd korallplaty
    12 pansarmalar

    Men om det är syrebrist, vad ska jag göra?

    Förklara gärna enkelt eftersom jag är lite nybörjare

    //MVH Christian
  • Johan W
    Användare
    • maj 2004
    • 266

    #2
    Det är inte helt säkert att nitrit-testen fungerar och ibland är en nitrit-topp mycket kort i tid. Är akvariet nytt? Hur mycket matar du?

    Kommentar

    • daniel60
      Användare
      • mars 2003
      • 527

      #3
      Och hur varmt är vattnet? Ju varmare vattnet är, desto mindre syre kan det innehålla. Ett sätt att höja syrehalten är en oxydator. Dyr i inköp men billig i drift. Fast den behövs knappast vid 25 grader.
      Du får väl stoppa i en liten cirkulationspump (typ Maxijet 500) och se vad som händer.
      mvh Daniel
      Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
      Mina fiskar & burkar

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #4
        Gör ett halvt vattenbyte med lite kallare vatten som då håller så att det bildas syrebubblor.

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #5
          [quoteJag har ublåset riktat mot ytan och har även en lite plasmojäng på utblåset som blåser ut en massa små luftbubblor. ][/quote],Bra för på det sättet maximerar du syre tillförseln.
          Har du kollat: pH´t ,ett lågt pH = mindre syre i vattnet.
          Fiskarna kan ha drabbats av gälmask. Då andas också fiskarna häftigt !
          Du kanske matar för mycket ? Vid nedbrytningen av bl.a proteinerna,
          så går det åt syre. ps. komplettera med en luftpump !
          Mycket syre i vattnet är bäst för firrarna, mindre bra för växterna !
          -Mr.Firren-

          Kommentar

          Arbetssätt...