Akvarier i kall källare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    Akvarier i kall källare

    Jag har framtida planer på att sätta upp en liten miniodlingshörna i källaren. Ska ändå vinterförvara dammfisk där och tänkte då passa på att sätta upp några andra akvarier "när jag ändå är igång".

    Det är en vanlig ej uppvärmd källare där vi har tvättstuga och en massa grejer osv, ja ni vet.

    Nu till frågan, funkar det att ha akvarier i ett sådan utrymme? Jag tänker då på temperaturen i akvarierna. Klarar doppvärmare av att värma vattnet tillräckligt, rumstemperaruren kan nog gå ner till som minst ca +5 vintertid. Utrymmet är ca 2x4 meter (det står en gammal oljepanna där nu som skall bort) och man kommer att kunna stänga rummet.

    Råd, tips och erfarenheter mottages tacksamt.
    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev
  • lysröret
    Användare
    • oktober 2004
    • 61

    #2
    minst 3X så många doppvärmare som vanligt.

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • augusti 2004
      • 1639

      #3
      ett litet tips som du enkelt löser...ISOLERA med frigolitplattor!!!!
      För övrigt har jag inte en aning om hur det står till med kalla rum osv..men i rimlighetens namn borde en "lite" kraftigare doppvärmare kunna följa med i temperatursvängningarna....

      Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Doppvärmare är väl en bra idé om man har gratis el. Annars skulle jag skaffa en värmefläkt i utrymmet och isolera rummet.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Orppo
          Användare
          • september 2004
          • 518

          #5
          Isolera det lilla utrymmet måste vara ganska billigt.
          Och vill du inte sätta in ett stationärt element,så ställ dit en 2KW värmefläkt med termostat.det tror jag på.

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Energi är som bekant omöjlig att förstöra, så om man använder doppvärmare eller element/värmefläkt borde gå på ett ut. Doppvärmare skickar upp vattentemperaturen snabbare, men ett element som håller rumsluften på 23 grader är en försäkring mot skenande doppvärmare (som jag råkade ut för nyligen).



            Tony Englund

            Kommentar

            • Orppo
              Användare
              • september 2004
              • 518

              #7
              rumstemperaruren kan nog gå ner till som minst ca +5 vintertid.



              Har ni tvättstuga där??

              Kommentar

              • salo
                Användare
                • april 2002
                • 314

                #8
                Orppo, japp där vi ställer in ett el-element efter bhov och så har vi torkskåp. Så det funkar även om torkningen går långsammare än på sommaren. +5 är dessutom det absolut lägsta jag kan tänka mig, tror vi mätte till runt +8-9 nån gång förra vintern som lägst. Får köpa en digital termometer som lagrar lägstatemp och slänga in i rummet för att kolla.

                I samma rum som jag hade tänk ha akvarier finns även elpanna och varmvattenberedare och i och med att rummet kommer att kunna stängas helt och bör det kunna funka tycker jag.

                Tack för alla tips för övrigt, ska fundera vidare

                540 (180x60x50) under uppbyggnad
                30L Nano under planering
                Drömmer om ett Nanorev

                Kommentar

                • Orppo
                  Användare
                  • september 2004
                  • 518

                  #9
                  Jag har haft mina funderingar på svensk insjöfisk i garaget.
                  Aborre ,Mört ,Löja o.s.v.
                  Temperaturen borde ju vara idealisk där. nu blev det inte det (uppvärmt i stället)
                  Det kanske skulle passa i din lokal? insjöfisk alltså?

                  Kommentar

                  • skorpio
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 244

                    #10
                    Kan ju säga med en gång..att har du så kallt som +5 och sen tänkt dig att ställa dit några kar där så kommer du att få problem.Dels kommer elmätaren att snurra på järnet...dels kommer du att få väldiga fuktproblem....kontrasten varmt/kallt ger nämligen mängder med kondens.(täckglas eller ej så kommer akvarierna att bli fuktiga på utsidan)Visst du kan isolera upp rummet..frigolit redan nämt..glöm då bara inte att även golvet bör fixas till...brukar vara största "kylboven" i källare...samt att du behöver sätta in någon slags ventlilation....bästa vore ju att du sätter in en fläkt som slår på automatiskt på luftfuktnivå.Men det går att fixa till att få ett "eget" rum för fiskarna med lite jobb och X antal sek.Annars kör du på som Orppo hade tänkt...ett kallvattenskar..då slipper du så gott som några bekymmer av dom ovan nämda.....lycka till....moss

                    Kommentar

                    Arbetssätt...