Hongi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • antonlan
    Användare
    • augusti 2002
    • 57

    Hongi?

    Hej!

    jag har startat om mitt 200l malawikar.
    jag inredde karet och lät det stå i tre veckor sen köpte jag de första fiskarna. det blev en grupp om sex stycken Hongi. Direkt när jag kom hem upptäckte jag att de började "ta" grottor. nu efter fyra dar bor flera av dem i sina grottor. de rör sig väldigt, så lite att de knappt märker att jag matar dom. man ser inte fiskarna så väldigt ofta heller. har jag för mycket sten och grottor??
    tidigare när jag hade Mbunas såg jag dem nästan jämt. jag har kanske lite fler och bättre grottor nu men definitivt mindre sten än tidigare. vad ska jag göra? jag vill ju se fisken! blir det bätre när jag släpper i nästa art så att det blir lite konkurens om grottorna eller är Hongi extra intresserad av att vara i sin grotta och inte synas??

    Tacksam för svar/anton


  • Jonas.
    Användare
    • april 2002
    • 142

    #2
    Hej.

    Om du har 6st malawisar i ett 200 liters kar så är dom väldigt skygga, malawiciklider lever tätt inpå varandra i naturen och man brukar säga att 10-15 L per fisk i akvarium. Jag tror att dom kommer att komma fram mer när dom har kommit "tillrätta" i akvariet och när du skaffar fler fiskar.

    Mvh// Jonas.

    Kommentar

    • antonlan
      Användare
      • augusti 2002
      • 57

      #3
      Hej!

      tror ni att 6st hongi skulle funka i mitt nästan 200 liter stora akvarium med typ 6-7 demasoni och 4-6 rödzebror.

      Hur ,ycket fisk tycker ni att jag kan stoppa ner. jag har gärna mycket fisk i...
      jag tycker att tipsen på antal kan vara så olika. på en fiskaffär i stan(västerås) sägs det att m an lätt kan ha en 25 fiskar i kanske fler. men han vill väl antagligen sälja så mycket som möjligt...
      tidigare hade jag typ 16-17 fiskar av fem olika arter i. den här gången ska jag köra max tre arter md flera av varje art istället.
      gärna en 18-20 fiskar i om det går... när jag men ar 18-20 fiskar i menar jag självklart inte utväxta fiskar utan snarare de i som är upp till typ 8cm. större tror jag inte jag kan få tag i..

      tacksam för svar/anton

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Halloj!

        Min erfarenhet av hongi är att hanarna är riktigt stygga för det mesta. Frågan är om det är speciellt bra att ha mer än 1 hane i ett 200-liters.

        Ang. antalet fiskar sägs det väl att 1 fisk per 15 liter vatten är en ganska rimlig nivå, så i ditt 200-liters vore 13 fiskar idealet.



        mvh

        Tony Lejvell
        Tony Englund

        Kommentar

        • antonlan
          Användare
          • augusti 2002
          • 57

          #5
          Hej

          tretton fiskar är det för utväxta fskar eller oavsett storlek?

          anton

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Det gäller nog vuxna mbunas där de flesta är 10-13cm.



            mvh

            Tony Lejvell
            Tony Englund

            Kommentar

            • einar

              #7
              Jag har 5 rödzebra i en 375:a och det tog ett j-la tag innan de blev oskygga, men nu är de å andra sidan handtama (jäpp, jag kan plocka upp denmmed handen om jag vill)

              Kommentar

              • Hank
                Användare
                • april 2002
                • 1321

                #8
                Jag har ca.50st. blandade mbunas i mitt 450 liters,
                och det är inte fullt än.
                Han i din fiskaffär har helt rätt, tycker jag ialla
                fall.
                20-25st är inga problem i ett 200 l.,så att det blir en lagom "terrorbalans".

                Hank


                /#378 Hank
                Zoonen:
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                NCS medlemsbilder:
                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                Kommentar

                • Jonas.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 142

                  #9
                  Hej.

                  Jag har ett 720 l malawikar med 45 fiskar, jag tycker det funkar bra.

                  Anledningen till att jag "bara" har 45 fiskar är att jag har 10st C.mooriis, då dom blir stora kräver dom en del utrymme, funderar dock på att skaffa några fler trewavasae.

                  Det viktiga är inte antalet fiskar utan att fiskarna mår bra i akvarium med mycket fisk, annars får man minska antalet lite.

                  Mvh// Jonas.

                  Kommentar

                  • antonlan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 57

                    #10
                    Hej

                    det låter bra med en tjugo tjugofem tycker jag med. det syns ju liksom mera då...jag ökar nog på antalet av de andra arterna jag köper.

                    men...vilka arter kan vara lämpliga. röd zebror ska jag ha, dom gillar jag stenhårt. men sen vet jag inte. har funderat på demasoni.
                    hur stora blir dom? har hört att man ska ha dem i stora grupper, jag kan ju knappast ha fler än 8-10stycken i mitt kar(200l). funkar det ändå?? vill gärna h lite info av er med erfarenhet av demasoni.

                    Hälsningar/anton

                    Kommentar

                    • Joakim Draktoft
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 7334

                      #11
                      Mycket riktigt tivs demasoni bättre i större grupper, beroende på att de är relativt tuffa mot sin egen art.

                      Om det är det är den blå färgen du är ut efter, så skulle tex Ps. salousi kunna vara ett bra alternativ. Då får du ju både blå hannar och gula honor, vilket ger en ganska bra färgmix tillsammans med Hongi och Röd Zebra.



                      \\Joakim Draktoft

                      Joakim Draktoft
                      f.d Webmaster Ciklid.se
                      ____________________________________________

                      Kommentar

                      • Melina
                        Användare
                        • juni 2002
                        • 55

                        #12
                        Om du gillar blått kan du annars ha Maingano, Johanni (väldigt lik Maingano) eller Socolofi. En annan mycket fin fisk som du skulle kunna ha är Auratus, en av mina favoriter. VF hanar och honor är jättefina, fast det kanske inte är så lätt att hitta VF.

                        Fakta om Demasoni hittar du här: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=104
                        Mvh Melina

                        Kommentar

                        • antonlan
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 57

                          #13
                          Hej

                          hur stor ska en demasoni grupp vara??
                          jag skulle mycket väl kunna tänka mig nån av de andra n föreslagit. framförallt saulosi har jag tänkt på tidigare.
                          men så kom jag att tänka på demasoni, jag tycker nog att den är snäppet snyggare än de andra och dessutom har de ju samma färg som utväxta som de har när de är mindre...
                          jaja det tål att tänkas på...

                          hälsningar anton

                          Kommentar

                          • Boerboel
                            Användare
                            • september 2002
                            • 47

                            #14
                            Demasoni = 7 cm

                            Hade också tänkt att skaffa demasoni, eller kanske ps. salousi i mitt 222 liters, hade kanske även tänkt på sällskap, förslag någon? (Bara en till art i så fall)

                            //Helena

                            Kommentar

                            • antonlan
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 57

                              #15
                              Hej!
                              jag skulle förslå riktigt röda rödzebror(om det går att få tag på) med blåa hannar... det är bara en åsikt men de zebror jag haft har alltid hävdat sig bra.. nu när jag har röd zebror demasoni och hongi dominerar zebrorna Hongin och demasoni så de är nog agressivare än man hör. Zebror och Demasoni det är fint det!
                              hälsningar anton

                              Kommentar

                              Arbetssätt...