Vattenkemi ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • januari 2004
    • 546

    Vattenkemi ?

    Jag har köpt ett Juwel hörnakvarium 350l som jag funderar på att köra lite sydamerika i har väldigt mjuktvatten i kranen Kh 2-3. så i mitt malawi kör jag i bikarbonat och fär ett bra vatten men i mitt sydamerika vill jag ju ha ett lägre ph men stabilt så att växter och fiskar trivs hur löser man det verka bli en farlig soppa av bikarbonat, humusfilter och Co2 ?????
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Lågt stabilt ph är en motsägelse som inte är helt lätt att skapa. Om du vill ha lägre ph så måste du också acceptera mindre stabilt vatten.

    Det säkraste sättet är väl att hålla ner ph med co2 och ph controller, då blir det faktiskt stabilt och lågt ph, dessutom så gillar växterna det.

    Fosforsyra har en svagt buffrande effekt runt 6, men det ger extra fosfat i karet och eventuellt algblommningar på köpet.

    organiska syror såsom ekextrakt, torv, alkottar osv förskjuter balansen mellan ph och kh lite. På det sättet kan du uppnå ett stabilare vatten än om du använt andra syror. DVS högre kh vid given ph, allt annat lika. De har också en svagt buffrrande effekt, tror dock att buffringspunkten är väldigt låg (5?)

    Jag tycker att du skall först och främst använda ditt vatten som det är. Med tiden kommer ph att sjunka något och du kommer att hamna runt eller strax under 7. Det tycker jag är en bra tradeoff mellan stabilitet och "rätt" ph. Och så slipper du kladda så mycket med vattnet. Vill du ha lite lägre ph så filtrera försiktigt över torv.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Johan W
      Användare
      • maj 2004
      • 266

      #3
      Jag kör med torvgranulat i ytterfiltret. Det påverkar inte jättemycket, men ger mig ett pH på ~6,5 (kranvatten pH ca 7,5-8 Kh <3). Några större pH-svängningar tror jag inte jag har haft. Ev öker pH lite när jag byter vatten. Ett problem kan det dock vara att hålla bakteriekulter med karbonater. Alltså: vattnet blir mycket känsligt för övermatning och överbefolkning om man inte har massiva filter.

      Kommentar

      • ZakatH
        Användare
        • april 2004
        • 313

        #4
        Jag använder mig av fosforsyra och har inte märkt av några alger överhuvudtaget.

        Jag har ett kh på ca 2, vilket jag känner mig ganska osäker på om jag vågar lita på, skulle gärna ha 3-4. Men vad använda då? I och med att jag inte vill ha upp ph än maximalt 6,5 helst 6.

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          kh 3-4 och ph max 6,5 kan du inte nå utan co2 tillsats.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          Arbetssätt...