har ni testat detta fodret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    har ni testat detta fodret



    köpte det igår. ska se om det gör någon skillnad.
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Det kommer att förstärka fägerna ganska bra. Mina plerrar, flavipinnisar och jullar gick en vår/sommar på african exel granulaten och de var mkt finare i färgerna än tidigare. Jag kan rekomendera detta foder.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Det är ett bra foder när det gäller att förstärka färger. Det innehåller bland annat Astaxanthin, vilket för övrigt alla deras "Excel" produkter gör.

      När jag använde mig av detta märke till mina dåvarande fiskar så hade jag samma erfarenhet som Calle...

      Kommentar

      • Centurion
        Användare
        • oktober 2003
        • 210

        #4
        Jag kör Aquatic Nature Excel, fast Afr Cichlid, och det är ett utmärkt foder enligt mig.

        http://www.adelgren.se/akvarium/

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #5
          När jag har kört på excellen har dom blivt svårlekta och lite knubbiga även vid liten matning
          Men visst fina färger får dom men den färgen kan man ju fixa själv i räkmixen

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Min åsikt är att cichlid excel drar upp färgerna alldeles FÖR mycket. Ett exempel är mina ahlihonor som blev nästan lika blå som hanarna vilket ser lite skrämmande ut.

            Tony Englund

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #7
              Hoppla, att det gav så mycket extra färg hade jag aldrig kunna tro. ska kul o se hur braxarna ser om en månad. får ta före och efter kort

              Kommentar

              • Vingåker
                Användare
                • november 2004
                • 73

                #8
                Jag kör också på exel men att dom skulle blivit svårlekta har jag inte märkt,men bra färger får dom.Har Malawi.
                Alltid vara en smula barn - det är att vara vuxen

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

                  När jag har kört på excellen har dom blivt svårlekta och lite knubbiga även vid liten matning
                  Men visst fina färger får dom men den färgen kan man ju fixa själv i räkmixen
                  Då har du matat alldeles för mkt bmw. Att de skulle bli svårlekta har jag ocskå svårt att tro, då Astaxanthin ökar fiskarnas leklust och deras immunförsvar. Jag använde dock detta foder som ett komplement till räkmixen och kanske matade med det sparsamt 2-3 gånger i veckan i perioder. Några överdrivna färgförändringar har jag inte heller lagt märke till. bara att färgerna på fisken förstärktes och kändes kraftfullare än vanligt. Lekte som tokar gjorde de i alla fall.
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1934

                    #10
                    Jag har hört rykten bland odlare om man enbart utfodra dom med det så kan dom bli sterila.
                    Men som sagt det kan ju vara att dom blir feta och tappa lusten.
                    Många som enbart utfodra med excell tycker jag för stora maga på sina fiskar.
                    Tycker dom växer som om det vore laxfoder jag håller med att färgena bli väl extrema

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      När jag odlade L.Trewavasae fick jag tips om att köra med Aqatic Nature (dock inte excell) för att de skulle bli rödare, men som jag kunde se så var det tvärtom.De blev typ blekare.
                      Innan körde jag enbart med spirulina-flejks och räkmix med massor med skal.

                      Matar man för mkt med A.N. blir vattnet lätt dåligt,och fiskarna blir snabbt (för) feta.

                      Leve räkmixen!!
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        #12
                        Vattnet blir definitivt inte dåligt av Aquatic Nature Excel. Det håller i hop mkt bra och skitar inte ner det minsta. Där har du kruxet Ozric, du matade inte med exel granulaten
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #13
                          Maten i SIG var optimal med tanke på uteblivet spill,det håller jag med om. Vad jag menade var att när fiskarna pissade och/eller sket ut "skiten" så verkade det ha en mkt mer negativ inverkan på vattnet än med tex flingor och räkmix. Minns inte om det var just Excel, men det var den som var speciellt framtagen för Mbunas jag provade.
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • Mcoist
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 154

                            #14


                            Jag har vid tillfällen använt african ciklid excell men använder nu basic.

                            Någon som vet skillnaden på dessa verkar inte vara någon stor skillnad brukar blanda ut fodret med wardley ciklidfoder i hink någon som har erfarenheter av detta foder verkar ochså funka bra något billigare.

                            Kan nog hålla med om att dom mest hånga fiskarna kan ha en tendens att bli lite feta om man inte tar det lugnt med matningen jag matar endast en gång om dagen.

                            Brist på lek har jag inte märkt.

                            Har även testat nu ett nytt flingfoder som tillverkats just för mbunas verkar mycket bra faktiskt tror det hete tropicals Malawi.
                            1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Att dom blir svårlekta av just Aquatic Nature stämmer inte så bra men att dom inte leker när dom blir tjocka är desto mer sant, det bildas då även mycket fett runt äggledarna/stockarna hos honorna vilket leder till att produktionen av rom avtar kraftigt.

                              Tony!
                              Det du säger angående dina honor som blev blå kan stämma bra om det var länge sedan du använde det men dom har tydligen dragit ner på en del ämnen nu i fodret som orsakade den onaturliga färgsättningen.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...