Ciklider till 250 l akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnes
    Användare
    • juli 2002
    • 106

    Ciklider till 250 l akvarium

    Hej, jag har ett 250 l. akvarium, som jag har börjat tröttna på fisk-bessätningen i. Den beståt för nuvarande av skalarer, 4 gurami och ett antal malar. Har nån något förslag på hur man kan göra akvariet lite roligare, utan att det kostar så mkt?
    Kolla runt lite på webben och hitta lite bilder hantelciklider, kunde de vara ngt eller är akvariet för litet?
    Finns det några andra liknande cikilder (typ blåciklid) som kanske passar bättre?
    Jag kan tänka mig att sälja en del fisk så de blir inget hinder.
    Sen så har jag funderat på att göra om det hela till ett malavi akvarie men det känns som det skulle kosta en del...


  • salar
    Användare
    • juni 2002
    • 227

    #2
    Hej!

    Det jag kan säga efter knappt två år med malawiciklider är att de gräver en hel del vilket kan vara jobbigt vid rengörning och omflytt av sten och inredning. Har dock bara haft Mbunas.
    Hantelciklider blir rätt stora och buffliga så om man följer istruktionsboken av senaste snitt bör du nog ha minst 500liter.
    Tidigare gick det tydligen bra med 250 liter men utvecklingen går ju framåt får man hoppas.
    Men varför inte Diskus! De är en utmaning som kräver lite mer än de vanliga. Det finns jättevackra Rödturkosvarianter som blivit mer eller mindre van vid högt PH och är ganska vanliga. Därmed ett lägre pris,speciellt om man köper flera.Diskus är lite mer personligt eftersom man vurmar och känner mer för dom då de bl.a är mer försynta och verkar vara mer inteligenta än andra ciklider.

    Mvh



    SALAR
    SALAR

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #3
      Om Diskus är mer intelligenta än andra ciklider?...tja, det ligger väl i betraktarens ögon...

      Hantelciklider behöver 400-500 liter, så det är nog uteslutet i ditt akvarium. Blå ciklid är ett trevligt alternativ, en annan kandidat kan vara Eldbuk. En liten grupp med jordätare typ Geophagus sp. skulle kunna funka. Du skulle också kunna ha ett par arter av någon mindre ciklid, kanske kurvciklid eller nyckelhålsciklid. Går du ner ytterligare en storlek så kan du ha några Apistogramma, bågfenciklid etc.

      Det finns många intressanta ciklider att välja på, det handlar mest om din egen smak.

      /Hasse

      - http://och.nu/ciklid -

      Kommentar

      • Agnes
        Användare
        • juli 2002
        • 106

        #4
        Diskus känns lite tunkt i nuläget (funderade på att skaffa för några månader sen). Men kanske, man vet aldrig. Den låter aningen stillsam kan jag tycka...
        Jag vill nog hälst ha någon ganska stor (de stora blir mer personliga på ngt sätt) ciklid från sydamerika (med tanke på den biotop jag har), som är rolig att titta på, leker lätt och inte är för svår. Sen glömde jag att nämna att akvariet även är hem till
        4 st palleter, fast de syns sällan.

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • april 2002
          • 1081

          #5
          Då tycker jag du ska prova Blå ciklid. Leker mycket lätt och blir uppåt 17-18 cm.
          /Hasse

          - http://och.nu/ciklid -

          Kommentar

          • Agnes
            Användare
            • juli 2002
            • 106

            #6
            Är det ngt specielt man ska tänka på? Har kollat runt lite...
            Hittade inget utmärkande så nu får dom samma skötsel som skalarerna ungefär (fast ska nog öka mängden färskfoder och mindre fling för alla Fiskar, funkar räkmix?).

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 1159

              #7
              Jag röstar för att du skall skaffa Fjärilsciklider, de är snygga och trevliga. Läser man i gamla akvarieböcker står de att de är svårskötta men det har jag inte märkt, jag har 10 st i ett 222 l kar.

              // Magnus

              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              Arbetssätt...