Hur stora pumpar kör nu till troffa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Hur stora pumpar kör nu till troffa

    Hur stor omsättning har ni på vattnet till troffa
    Själv kör jag dubbla 1500liters pumpar i 450kar och det tycks inte räcka.
    Våga kanppt köra större pumpar är rätt för att dom ska ut som muskelknutta.
    Fundera på att köra med 2500liter inne pump och ett ytterfilter på 1000liter vad tror ni om detta??
    D
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    3000 liter per timma i ett 450 tropheuskar räcker gott! Vad får dig att tro att det inte skulle räcka?

    Till mbunas/tropheus anser jag att minst 3ggr/h, men helst 5ggr/h funkar perfekt. Du har 6,7ggr/h och det räcker bra det.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #3
      Dom gilla att stå uppe vid ytan och snappa luft.
      Detta trots nybytt vatten och alltid bra vattenvärde.
      Provde i eftermiddas med att dra upp pumpen så den är ovanför ytan och då bleb dom mer nöjda.
      Men så kan man ju inte ha det i vardagsrummet det skvala ju som om det rengnade

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • november 2004
        • 572

        #4
        Syresättning av vattnet sker ju i ytan,haken med det är ju som du säger,har man pumparna under ytan så blir det inte bra,alt försök att rikta med slang på utblåsen o på det viset "ställ" in det skval du orkar med,och som fisken också kan acceptera förståss.

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #5
          Jo fast troffarna jag har haft innan har klarat sig men det verka som om vissa arter är mer behov av syre.

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Behov och behov... Dina fiskar lär inte dö av syrebrist vare sig du använder 8, 5, 3 eller 1 ggr akvariets antal liter per timma. Då förutsätter jag förstås att du riktar flödet uppåt så det "forsar" på ytan. Det är dock inte samma sak som vad de vill ha för att trivas.

            Jag står fast vid vad jag sa, 6,7ggr/timma räcker gott och väl.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #7
              I mitt 720 liters kar så körde jag en period med 6300 L/h men stod inte ut med oljudet från innerfitlret jag använde. Så istället drog jag ner det till 4100 L/h. Alltså 8,75 respektive 5,7 ggr/timme Men det här är teoretisk cirkulation, i praktiken så är det nog betydligt lägre.
              Det här karet ska läggas ned och i mitt nya mindre 400 liters kar tänker jag använda mig av två ytterfilter. Ett som har en teoretisk cirkulation på 1000 l/h och den andra 1900 L/h. Alltså 7,25 ggr/timme
              I mitt 222 liters så kommer jag att ha en cirk på c:a 6 ggr/timme
              I mitt 79 liters likadant 6ggr/timme

              Bra cirkulation nere i karet och en kristallklar yta som är i rörelse tycker jag verkar ge tillräckligt med syre för tropheusarna
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Trängda Troffar står vid ytan och snappar luft/låtsas äta/sväljer bubblor. Väldigt typiskt beteende för icke lekvilliga honor och revirlösa hanar. Troligen blev dom rädda när du höjde pumpen och vågade inte vara vid ytan.

                En rädd Tropheus beter sig ofta nervöst och aktivt, visar sig liksom måna om att vara normala, far runt och äter osynlig mat och håller sig väldigt ytligt ofta med ett gäng andra utstötta. Det är ingen fisk som går och gömmer sig på botten vid mobbing direkt. Är du säker på att det har med syre att göra?
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Om du kör med dubbla 1500L pumpar så tycker jag att det borde räcka.

                  Det gäller bara att rikta utblåsen så att det blir ytrörelse som det sagts här. Man kan även göra som jag har gjort...dvs även rikta utblåsen mot varandra så det uppstår turbulens i mitten av akvariet. Se på min Zoon...

                  En liten notis i ämnet:

                  För en stund sedan var det en person här som enbart använde sig av luftpump med syresten i Troffe akvarium, med gott resultat i flera år (enligt honom).

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1934

                    #10
                    Svårt och bedömma betendet för dom är betydligt aktivarte än andra troffa jag har haft.
                    Det är ständig fart på dom jag tycker inte det är överbefolkat
                    Storleken ligger mellan 7-10cm och det är ca 40st VF till antalet.
                    Det är fördelning 1+3 så där ser jag inga hinder.
                    Frågan är ju om ytterfilter räcker till ticker också att inne pumpar väsnas för mycket.

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      #11
                      Vad har du för fabrikat på dina powerheads och ytterfilter? Det är väl ganska nystartat om jag inte minns fel? Kanske att du inte har tillräcklig filtrering utan bara cirkulationen? 40 st troffar i den storleken i ett 450 kar skitar ner ganska mkt. Du kanske borde kolla nitrit värdena?
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #12
                        cute: Karet är 450 liter.

                        bmw: Nackdelen med ytterfilter är väl isåfall att du inte får samma brutala ytvattenrörelse, alltså förmodligen sämre syresättning...
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • bmwpower
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1934

                          #13
                          Karet är nystartat men filterna är gammla och inkörda.
                          Det är power head 802.
                          Frågan är ju om man ska köra ett pumphuvd på ca 2500liter och ett ytterfilter på ca 1000liter med diffusor
                          Jag har aldrig gillat ytterfilter man det verka som om det är underskattat

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1339

                            #14
                            Jag tycker du ska sikta in dig på få minst det som zaphi rekommenderar ovan(5). Men glöm inte bort det som Carl är inne på att även ha tillräckligt med filtermaterial som kan ta hand om all skit från fiskarna. Hur du sedan löser detta med Filterhörna ytterfilter eller ngt annat är ju mest en smaksak.

                            tills du fått rätsida på allt så skulle jag vilja rekommendera dig att ta det mycket lugnt med utfodringen.
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • bmwpower
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1934

                              #15
                              Ja det matas väldigt sparsamt jag har koll på det hela men jag får ju handla nya grejor.
                              Men samma filter kombination är det i karet jämte som innerhåller VF malawi och där finns det inga sådana problem

                              Kommentar

                              Arbetssätt...