Växter till kakaduaciklider eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miate

    Växter till kakaduaciklider eller inte?

    Hejsan!
    Jag har funderat på att skaffa kakaduaciklider och letar info om dem just nu och hittade olika här på sidan. Den ena säger att de vill ha växter och den andra att de inte ska ha det. Hur vet jag hur de ska ha det? Någon som har kakaduaciklider som kan berätta hur ni har inrett?
    M.v.h. Maria.
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    växter eller inte växter är en smaksak, viktigast för dvärgciklider är att det finns gömställen etc. vilket kan skapas med både växter stenar löv etc.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Miate

      #3
      O.K. Tack så mycket!

      Kommentar

      • skorpio
        Användare
        • oktober 2004
        • 244

        #4
        Moss
        Går bra med växter eller inte...vilket som.
        Är ju en revirhävdande firre...så huvudsaken att du mitt i reviret ser till att det finns en "yngelgrotta"...om du gör den med hjälp av stenar eller tar en upp o nedvänd blommkruka...en smaksak
        lycka till

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Står det verkligen på någon sida att den inte ska ha växter?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Miate

            #6
            Nej, men att de inte är vanliga. Och det jag reagerade över mest var egentligen att det på zoopet.com står att det ska vara "tättplanterat med växter". Slarvigt av mig att skriva att de inte ska ha det, men ändock ganska olika informationer, tycker jag iaf. På artbeskrivningarna som finns på den här sidan står bådeoch; ovanligt med växter + tättplanterat med växter, beroende på vilken länk man väljer.
            Så länge fiskarna kommer trivas och må bra så spelar det ingen roll för mig hur de har det. M.v.h. Maria.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Det handlar om hur deras miljö ser ut i naturen och hur akvariet ska inredas för att de ska ha stora chanser att må bra. Det är inte riktigt samma sak.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Miate

                #8
                Det var därför jag frågade hur de ska ha det. Som nybörjare vet jag bara det jag läser och vill absolut inte göra fel. Det är väl inte orimligt att tro att de skulle kunna bo i ett akvarie som efterliknar deras biotop, och att sen läsa att de ska ha mycket växter för att må bra gjorde att jag ville fråga så det blir rätt. Som jag förstår det ska jag alltså inreda med rötter, stenar och tätt med växter, trots att växter är ovanliga i deras naturliga miljö, rätt? M.v.h. Maria. (Löv har jag läst ska vara bra också.)

                Kommentar

                • Henreb
                  Användare
                  • november 2004
                  • 56

                  #9
                  Så länge det finns mycket gömställen, rötter och stenar etc. så kan du ha så mycket växter du känner för. Om du ska ha löv så är ek- och boklöv bra, som kokas först.
                  540L Sydamerika

                  Kommentar

                  Arbetssätt...