Flåsande fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    Flåsande fiskar

    Hej,

    Börjar fiskarna flåsa när det är lite överbefolkat i karet? Sryet borde ju ta slut snabbre?

    Har 6 Påfåglar 8-14cm,4 st Uaru på 10cm. + några malar.

    Ett Fluval 404 och ett 303 sköter filtreringen. Dock bara i 404 det är riktigt tryck i...

    Ska lämna in Uarorna men hur stor panik är det? Vill gärna få lite mat eller nåt för dem...
    Funderar på ta bort 303 och sätta dit nått innerfilter som drar runt vattnet lite mer?

    Tyck?

    Mvh Ola
    ola lindeberg
  • Johan1
    Användare
    • maj 2002
    • 390

    #2
    Flåset kan lika mycket beror på att du har matat förmycket så att du får ett överbelastat vatten. Halten av nitrat ökar -> andningen. Byt mera vatten. Eller minska mängden fisk.
    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Nitraten påverkar inte andningsfrekvensen (enlig min erfarenhet). Men det gör nitrit, är du säker på att det inte är nitrit du menar?
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • augusti 2002
        • 1232

        #4
        Matat för mkt har jag inte gjort...Dem får mat en gång om dagen. När dom äter så ligger det inte rester kvar.

        Bytar 40% / vecka.
        Ska i vilketfall som helst byta in Uarurna.
        Det är kanske därför dem är lite tillbakadragna stundtals?
        Glömde nämna att karet är en 375a...

        Mvh Ola
        ola lindeberg

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Det är inte maten som ligger kvar som främst ger nitrit utan skiten som kommer ut i andra ändan. Med så mycket fisk är det väldigt svårt att undvika nitrit.

          Vad har du för filter? Hur stort är karet?
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Johan1
            Användare
            • maj 2002
            • 390

            #6
            Det är inte ämnet jag bry mig om nitrit/nitrat etc. Min erfarenhet är att bland mina akvarium när man har hög andningsfrekvens oftast på att vattenkvaliten blivit dålig (vad man nu menar med vattenkvalitet). Jag byter vatten. Andra varning i mina tankar är att pH är lågt ofta nedåt 4. Då ökar även mina fiskars andning. Eller att jag har blandat förmycket osmosvatten med kranvatten så det blivit instabilt.

            Mitt råd om man nu skall ge något är att öka på vattenbyten o minska matningen. Jag har samma problem i mina tankar ibland även att jag har droppfilter o damfilter på 30 liter styck till varje kar.

            Andnigen är inte den där som att de står vid ytan o snappar efter luft. En heller den dära andningen när fisken jagar en annan å står å flämtar utan. Lagom takt med större sving i gälen eller hur man beskriver det hela.
            https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              citatet är inte ämnet jag bry mig om nitrit/nitrat etc.
              Nu måste det ha blivit ett missförstånd. Jag komenterade vad fiskarna bryr sig om inte vad du bryr dig om, det rör mig inte i ryggen (och förmodligen inte frågeställaren heller)


              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Ola
                Användare
                • augusti 2002
                • 1232

                #8
                Tropfrog, Karet är på 375L, En Fluval 303 och en 404. Funderar på att byta ut 303 till nåt i stil med Eheims kraftpaket...

                Mina fiskar står heller inte vid ytan, de bara andas med större sving i gälen som dina Johan.

                Mvh Ola
                ola lindeberg

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Testa vtn:et med ett test-kit,vettja!
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Johan1
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 390

                    #10
                    Det går mäta om ett filter fungerar. Så här gör jag. Rätt eller fel kom med kommentarer. Jag börjar att byta allt vatten 80 till 100%. Mätar upp halten av ammonium/ammoniak, nitrit nitrat. Jag bara fejkar värden har ingen rimlighet. Vattenbytet gör jag för att få värden som ligger så nära 0 som går.

                    Efter vattenbyte
                    ammonium/ammoniak = 0
                    nitrit = 0
                    nitrat = 0

                    När jag matar mina fiskar så stiger halten av
                    ammonium/ammoniak = 100
                    nitrit = 0
                    nitrat = 0

                    Olika processer växter, filter kommer sedan att omvandla halterna. Växter bryter ned ammonium/ammoniak saktare o har en slöare process. Men i ett akvarium med bara växter kommer man märka att under dagen/dagarna.

                    1h -- 2h -- 3h
                    -------------------------------------------------------------------
                    ammonium/ammoniak = 100 80 60 etc om växterna fungerar.


                    Har man ett akvarium utan växter så kommer

                    1h -- 2h -- 3h
                    -------------------------------------------------------------------
                    ammonium/ammoniak = 100 80 60
                    nitrit = 0 20 40
                    nitrat = 0 0 20

                    Fungerar inte processen kommer ammonium/ammoniak halten vara hög.

                    1h -- 2h -- 3h
                    -------------------------------------------------------------------
                    ammonium/ammoniak = 100 100 100
                    nitrit = 0 0 0
                    nitrat = 0 0 0


                    Skall man mäta skall man mäta alla värden o man skall logga dem över dagen. Att bara mäta ett nitrat värde säger inte ett dugg om filtret fungerar bra eller inte. Tittar man på processerna över tiden lär man sig hur mycket man kan mata o hur snabbt olika saker bryts ned.

                    Rikad Berg har skrivit ett bra häft om vattenkemi för oss akvarister. Finns att köpa genom SKS.

                    Okej det är mera komplicerat än så här med kväve fiskar skiter. Processer i gruset men jag orkar inte förklara. Som jag skulle fatta allt själv... hehehehe. Det lät bra. Man behöver oftast inte mäta utan bara använda sunt förnuft.







                    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                    Kommentar

                    • Ola
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 1232

                      #11
                      Det sunda förnuftet säger mig att jag skall byta in de 4 Uarus och kanske tillsätta ett pumphuvud eller liknande...

                      Dem blir piggare eftervatten byte!
                      Återkommer när de 4 Uaruna är borta...
                      ola lindeberg

                      Kommentar

                      Arbetssätt...