Ny FAQ - Sönderavling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Ny FAQ - Sönderavling

    Pga. diskussionen på http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8732 så kom jag på att jag tänkt (lovat) att lägga in "min" definition på sönderavling i FAQ-en vilket nu gjorts http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=791 Kommentarer?

    Sönderavlad


    Fråga: Vad är sönderavlad?


    Svar: Det är avel utan avelsmål vilket leder till genetisk drift och fixering av "fel" gener. Oftast handlar det om att fisken inte ser ut som den ska (som den som utfört aveln vill att den ska se ut), inte är frisk, eller tappar delar av beteende som vi vill ha kvar, t ex delar av fortplantningsbeteendet.

    Att odla hårt på utseenden som många inte gillar, t ex papegojfisk och slöjstjärt, är inte sönderavel eftersom att odlaren faktiskt försökte uppnå just det utseendet. Hård riktad avel riskerar däremot sönderavel i form av störning i forplantningsbeteende och dålig hälsa hos fisken.

    Fråga: Vilka avelsmål bör vi ha?


    Svar: Följande är bra (och vanliga) avelsmål:

    -Färger
    -Kroppsform
    -Hälsa
    -Beteenden
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Sounds good to me.

    Jag såg den där tråden, men orkade inte ge mig in i den.

    Det är bra att få en definition av dålig avel och dess effekter. Många verkar tro att inavel i sig är dåligt, och så är det inte utan det är just detta att man genom genetisk drift eller omedveten selektion fixerar oönskade karaktärer som är problemet.

    Kommentar

    • Christer T

      #3
      Jag tänker inte ge mig in i någon längre diskussion om detta igen. Det finns så många som kan det bättre än jag, men i mig lyser en stor röd stopplampa när inavel kommer på tal. Ett par undringar bara: Om man avlar på utseende vilket ju måste vara det man gör vid urvalsodling. Ok, till viss del hälsa men det kan man ju aldrig veta säkert. Så måste ju det kunna medföra problem längre fram som man inte vet och som man inte ser utanpå?

      Jag vill ju gärna ha fisk som är "naturligt" vacker. Inte t.ex. i det närmaste självlysande Hongi för att dom är hårt avlade på färgen. Är det bara jag som känner så, eller?

      Det har varit ett par mkt intressanta trådar som kommer att göra mig väldigt uppmärksam när jag köper fisk i fortsättningen.

      Kommentar

      • jan olof
        Användare
        • december 2002
        • 254

        #4
        jag måste bara kommentera detta med avelsmål färg,beteende,hälsa,kroppsform jag tar l golden som exempel som jag har läst och delvis sätt under mina år som akvariefisk odlare den kom ju in i sverige till stocholm jag tro det var två par i slutet på 60 talet sedan skickades dessa tillbaka till burundi som där dammodlades och sen till sverige som yngel och det var dom vi odlade på formen,den ser likadan ut.beteendedom lekeroch förvararrevir.färgen den ärgul med svart rand.hälsa den är väl inte sjukare än dom andra malawisarna där kan man snacka om inavel ps jag vet att akvarium malawi toin för ca 5år sen a 1200kr st dom sa att det var VF
        malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Var dom inte VF då?
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Bra Ola!

            Så får vi bara hoppas att medlemmarna hittar till FAQ...

            Kommentar

            • fredrikr
              Användare
              • oktober 2002
              • 985

              #7
              malawijanne: Jag respekterar din stora kunskap inom odling, men tänkte ändå bistå med ett tips om hur forumet funkar: Om du klickar på pennan ovanför ett inlägg kan du redigera det (det råkade smyga sig in en punkt i ditt senaste inlägg).


              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                #8
                hehehe
                fish r friend

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  citat:vi odlade på formen,den ser likadan ut.beteendedom lekeroch förvararrevir.färgen den ärgul med svart rand.hälsa den är väl inte sjukare än dom andra malawisarna
                  Om det är som du skriver (har ingen erfarenhet av golden) så är de inte sönderavlade. Orsaken till att golden tålde inavel så exceptionellt bra kan vara att ursprungspopulationen var inavlad.

                  MEN jag tycker att alla dessa inavelsinlägg ska in under den ursprungliga tråden, inte här.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  Arbetssätt...