Inredningsrådgivning m.a.p alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blownose
    Användare
    • augusti 2004
    • 26

    Inredningsrådgivning m.a.p alger

    Hej jag håller på att starta upp mitt nya kar men kan inte riktigt bestämma mig varken agående grus eller sten till grottor osv.

    Vitt är snyggt ciklidsand och tex hålsten till hade varit riktigt snyggt. MEN, hur blir det sen när det kommer alger det syns väl extra mycket ? Är det samma vad gällande sanden eller där syns det inte lika mycket eftersom de inte fäster lika bra där ?

    Någon som har erfarenheter här ? Vad ska man välja för typ av grus/stenar om man vill få det att se så rent ut som möjligt ?
    (Är inte den som tar upp stenarna varje vecka och skrubbar dem).

    //MVH Johan
  • Centurion
    Användare
    • oktober 2003
    • 210

    #2
    Jag har vitt sk ciklid-grus och jag har aldrig haft alger på gruset (förutom cyano), vet inte om det beror på just gruset eller annat...

    http://www.adelgren.se/akvarium/

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Har fin korallsand av märket Meyer och det verkar mkt bra.Verkar hålla sig vitare längre än "vanligt" korallgrus.Med tanke på vita stenar som grott-material så tycker jag att karet bara ser friskare ut om det växer lite grönalger i det. Tar också längre tid för grönalger att få fäste på vita stenar.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Blownose
        Användare
        • augusti 2004
        • 26

        #4
        Ok men tappar korallsanden sin färg efter ett tag ? hur ser den då ut ?

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Själv så rör jag om i sanden vid varje vtn-byte så den är lika vit nu som för ca 4 månader sen,när jag hade i den.

          Vill tillägga att faxe-sten ,som nog är den vitaste stenen att få tag på,INTE håller sig ljus lika länge som tex vit marmor el vit hålsten.Däremot är den lättare att tvätta,pga att den är så mjuk.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Gimpan
            Användare
            • augusti 2003
            • 183

            #6
            Det har väl mkt med vilket lysrör du kör med. Har du ett ljus med ett spektra för växter så kan du åxo lättare få alger. Samma gäller om du har akvariet med direkt solljus från nått fönster. Som ozric säger kan du bara vända sanden lite vid vattenbyte så har du inte det "problemet". Lycka till!
            JimmY CasH

            En "Viktoria" tack!

            Kommentar

            Arbetssätt...