Akvariedimensioner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik Berglund

    Akvariedimensioner

    Tjena!
    Jag har inget akvarium än (är en riktig nybörjare alltså ), men jag funderar lite på att köpa ett. Nu undrar jag vilka dimensioner på ett akvarium som kan vara bra. Vad är lättskött och praktiskt att böraj med etc etc. Någon som har några tankar?
    /Fredde
  • daniel60
    Användare
    • mars 2003
    • 527

    #2
    Det finns flera fördelar med låga akvarier:
    1. Stor vattenyta i förhållande till volymen = bra syresättning.
    2. Det behövs inte lika kraftig belysning för att växterna ska trivas.
    3. Lättare att sköta. Försök gräva längst in i ett 60 cm högt akvarium utan att blöta ner tröjärmen!
    4. Billigare - glasets tjocklek beror till stor del på akvariets höjd.
    5. De flesta fiskar håller sig ändå nära bottnen och struntar i hur högt akvariet är.
    Men...
    1. En del fiskar (diskus, scalare till exempel) och växter behöver lite höjd.
    2. Ett lågt akvarium kan se lite trist ut, speciellt om det står lågt och man måste böja sig ned för att kika in. Jag bytte till exempel ut "finakvariet" i vardagsrummet (det enda där jag bryr mig om växterna) mot ett lite högre, och sambon blev genast lite gladare.
    Hur stort akvariet måste vara beror förstås på vilka fiskar du tänkt dig.
    Började själv med 200 liter, och det kändes lagom. Läs artbeskrivningarna här eller på Zoopet - de rekommenderade akvariestorlekarna är inte tilltagna i överkant!
    Försök också hitta en affär där personalen inte bara är intresserad av att sälja så mycket som möjligt. Jag hade tur och övertalades att byta ut elefantnosfiskarna mot jordätare - det är jag mycket tacksam för i dag! Kanske affären också - om jag tröttnat och övergått till någon annan hobby hade den gått miste om många sköna tusenlappar...
    mvh Daniel
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

    Kommentar

    • lysröret
      Användare
      • oktober 2004
      • 61

      #3
      et akvarium med uvc och automatiska vattenbyten är smidigt, tyvärr kostar det väldigt mycket.
      börja med ett litet omkr. 60L, känns det bra så köp ett större och ha det lilla som yngelkar eller liknande.

      Kommentar

      • Leopoldi
        Användare
        • februari 2004
        • 1082

        #4
        Jag brukar börja med vad jag vill ha för fisk och sen köpa kar efter det inte tvärt om.

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          #5
          Fredrik; en bra grej (nästa alltid) är att köpa ett något större kar än man tänkt sig. Du "växer" snabbt in i din hobby, och större vattenvolym, ÄR oftast lättare att underhålla och sköta om! Givetvis styr ditt val av fiskar vilka dimensioner du BÖR välja, men många med mig har upptäckt att ett djupare kar dvs inte högre blir lättare att inreda!

          Läs och sök här, det finns massor av information...eller bara fortsätt ställa frågor.

          Vad jag skulle gjort? Inte ett kar UNDER 150L!

          Vänligen Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • jowa
            Användare
            • februari 2004
            • 194

            #6
            Håller med deathdealer, köp så stort du anser dig ha råd och plats med (inom rimliga gränser såklart). Finns många begagnade akvarium i 200L-klassen som man kan komma över riktigt billigt.

            För små burkar som första akvarium anser jag är den största anledningen till att nybörjare tröttnar. Man har mindre marginaller med en mindre vattenvolym vilket ibland kan leda till diverse otrevligheter samt att ägaren ger upp och säljer :/

            Stort = bra
            http://hem.bredband.net/aquascene

            Kommentar

            • wenger
              Användare
              • februari 2003
              • 233

              #7
              Inte under 200L skulle jag rekommendera. Går man under 100L så begränsar man ju utbudet på fisk man kan ha på tok för mycket å man ångrar sig sen. Fast är klart det kan ju bli ett yngelakvarium till framtiden.

              Kommentar

              • Tobbe_B
                Användare
                • augusti 2002
                • 299

                #8
                Över 200 liter iallafall e bra om man e nybörjare
                Msn:t__skate@hotmail.com
                Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                Skateboard is not a crime.
                f.d cool men bytt användarnamn

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Det enda raka svaret borde vara - Så stort du har plats och råd med.

                  Det är som alla sagt betydligt mer jobb med små burkar än med stora. Personligen tycker jag tillochmed att 200 liter är för litet för att vara "ett bekvämt nöje" att underhålla. 540 liter börjar bli ganska stabilt och ger tack vare mer plats utrymme åt ordentlig mängd filtermaterial vilket ger ytterligare enklare underhåll.

                  Nu är inte detta menat som någon form av avskräckande inlägg, men att bli ciklidtok kan på lite sikt innebära ett stort antal akvarier, och då finns inte längre möjligheten att jobba ihjäl sig med för små akvarier.

                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Fredrik Berglund

                    #10
                    Jaha, där fick jag nåt att tänka på. Tack för alla svar... Lutar väl personligen (utan att ha någon kunskapsunderbyggnad alls) åt att ett lite större, väl belyst, akvarium kunde vara att föredra. Nån trist låda full med alger i nåt skumt hörn som man måste böja sig ner för att se är inte målet direkt. Men jag får fundera vidare, som sagt
                    /Fredrik

                    Kommentar

                    Arbetssätt...