Nybörjarciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lisa

    Nybörjarciklider

    Hej,
    jag skulle vilja ha lite hjälp med att välja ciklider till mitt lilla ca 100l-akvarium. Har tidigare haft palettciklider men haft problem med aggressiva hanar. Jag är intresserad av fiskar i ungefär den storleken. Jag skulle bli jätteglad om jag kunde få lite tips
    /Lisa
  • Lisa

    #2
    Problemet jag har med min paletthane är att han är väldigt aggressiv mot honan. Hon gömmer sig hela tiden är grå. Jag har frågot runt lite och fått intrycket att det inte skulle hjälpa att skaffa ytterligare en hona. Är det så? Jag är väldigt besviken att jag inte får det att fungera med paletterna eftersom jag tycker att det är väldigt fina fiskar.

    Kommentar

    • abborre
      Användare
      • juni 2002
      • 16

      #3
      Hej Lisa!!

      jag tycker att du bör skaffa en palett-hona till så att din nuvarande kan få lite "avlastning". Det kan ju också vara så att hanen och din nuvarande hona inte kommer helt överrens med varandra. Palettciklider är ju mej veteligen monogama, men testa med två honor. Funkar det bättre med den nya honan så kan du ju alltid byta in den gamla honan. Ett alternativ är ju att skaffa en ny hane!!

      Det finns ju flera sorters palettciklider, t.ex. gul palettciklid, som är om inte ännu vackrare än den vanliga varianten. Jag tror att dessa har ungefär samma lynne som dina nuvarande fiskar och skulle därför kanske funka som ett alternativ.

      Lycka till!!

      Jens

      Kommentar

      • supermick
        Användare
        • maj 2002
        • 151

        #4
        kan rekomendera egyptiska munruvare
        Pseudocrenilabrus philander eller Pseudocrenilabrus nicholsi ( mer färg i den)
        2 st väldigt vackra fiskar med intressanta beteenden
        info finne s på http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=163
        dom är nära släkt så inte så bra att blanda i samma kar
        och nicholsin är dyr i akvarieaffärena men känner en privatodlare som har bra priser på dom ! han har även fina palleter fr4ån bra stammar

        hej hopp i plurret
        hej hopp i plurret

        Kommentar

        • Ps.Daniel

          #5
          Hej!

          Det finns JÄTTE många olika ciklider du kan välja på till ditt kar.
          Jag har just skaffat en som heter C. Sajica.
          den e vacker och inte ett dugg aggresiv..kanske nån tanganyika ciklid te.x prinnsessan av burundi(den är mkt aggresiv emot alla andra fiskar, men mkt vacker).
          Listan skulle kunna bli lång om jag hade räknat upp alla..
          Du kan alltid gå och fråga din akvariehandlare om råd.

          Lycka till

          DANIEL

          Kommentar

          Arbetssätt...