Ang Pump och Frigolit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blownose
    Användare
    • augusti 2004
    • 26

    Ang Pump och Frigolit

    Jag har läst om att man ska ha väldigt bra vattenströmning på ett malawi akvarie. Jag har ett 170l Juwel akvarie med juwels egen pump i räcker det ?
    Annars har jag också en eheim pump för 150l akvarie ska jag stoppa i den med ? Och i så fall vart (mittemot eller brevid varandra) ?

    Jag undrar även om man måste ha en frigolitplatta på 10mm i botten av avkvariet, eller räcker det med ciklidsand eller vanligt grus om man bygger grottor osv till fiskarna så länge man lägger en relativt platt sten i botten så fiskarna inte kan gräva ner sig och skapa ett stenras?

    //Johan
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Fiskarna kan alltid gräva sig under och skapa stenras om man inte har byggt stenarna från akvariets botten, en del är riktiga grävmaskiner. Problemet är att man riskerar att få alldeles för kraftiga punktbelastningar på glaset när man har stenarna direkt på glasrutan. Därav så bör man nog ha antingen frigolit eller något annat utjämnande mellan sten och glas.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Många har frigolit, liggunderlag eller något annat mjukt som skydd på botten och under akvariet.
      Jag har använt frigolit men är bestämd på att om jag någon mer gång skall starta upp ett akvarium med grävande fiskar så skall jag ha liggunderlag i någon dunkel färg i akvariet.
      När fiskarna kommit ner till botten ger de sig inte utan fortsätter gräva med en massa frigolitkulor på vattenytan som resultat. Inte farligt men missprydande. Dessutom lättare att handskas med när man skall krångla ner det då det går att rulla ihop och vika som man vill.

      Kommentar

      • Ricard
        Användare
        • augusti 2003
        • 476

        #4
        HEJ!

        Ang. cirkulation/filtrering så ser det ut så här: (rätta mig om jag har fel..)

        Hade själv ett juwel-filter som fungerar mkt bra som just filter. Det ger däremot en rel. låg cirkulation varför jag skulle komplettera juwelfiltret med en cirkulationspump som drar runt 1200-1500l/h.

        Det finns många trådar om detta ämne och vilken cirkulationspump som är "bäst" men det finns ngr billiga alt. som funkar bra. De kommer bl.a. från Aquaclear. Lycka till!

        ps. det finns säkert ngn annan som gärna kompletterar och ger ett mer nyasnserad svar. ds.
        Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...