canon eos 650

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    canon eos 650

    Duger denna som nybörjarkamera???
    Vad är egentligen skillnaden på denna och en eos 300 t.ex???
    Är alla eos kompitabla med samma objektiv??
  • Ralph
    Användare
    • maj 2002
    • 736

    #2
    Jo, alla EOS-kameror har samma objektivfattning (EF) och kan därför använda samma objektiv. Undantaget är EF-S-fattningen som finns på några objektiv designade enbart till digitala systemkameror.

    EOS 650 var den allra första EOS:en och jämför man den med en EOS 300 så är fokusering och hastighet mm förbättrat. Däremot är nog EOS 300:an lite plastigare men kan du leva med det har du en klart bättre kamera.

    Mitt tips: kör på EOS 300:an. Det kan inte skilja så mycket i beg-pris heller. Titta på t ex Cyberbörsen eller Fotosidan i första hand, på Blocket finns det många som inte har nån aning om vad grejorna är värda...

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      Användare
      • september 2003
      • 788

      #3
      citat:Mitt tips: kör på EOS 300:an. Det kan inte skilja så mycket i beg-pris heller. Titta på t ex Cyberbörsen eller Fotosidan i första hand, på Blocket finns det många som inte har nån aning om vad grejorna är värda...
      Var inne på blocket, var ju folk som ville ha 3-4 000 för bara hus+ standardobjektiv

      Ligger ju på 5-750 på fotosidan för samma sak...

      Vilken systemare hade du rekkomenderat för en budget på 1 750 kr??
      Helst en eos...

      Kommentar

      • Ralph
        Användare
        • maj 2002
        • 736

        #4
        Kolla på den här t ex, http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=17515 . Blixten kan du tyvärr inte använda på en digital EOS i framtiden men det var ett skapligt paketpris. En ny EOS 300 med den optiken kostar ju ändå runt 2600 utan batterigrepp (ca 600 kr nytt) och blixt.

        Kommentar

        • Mattias Andersson
          Användare
          • september 2003
          • 788

          #5

          Hur stor nytta har man egentligen av vertikalgrepp??

          Kommentar

          • Ralph
            Användare
            • maj 2002
            • 736

            #6
            Tog bort en dublett...

            Jo, vertikalgrepp gör att man får bättre grepp om kameran. De flesta batterigreppen har också ett vertikalt avtryck så att du kan ta vertikala, stående, bilder och ändå ha en avtryckare på "rätt" ställe. Dessutom kan man i BP-200 använda vanliga batterier så man slipper köra med dyra specialbatterier.

            Såg även denna annons, http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=18027 . En sån kamera har jag själv haft och den spöar EOS 300 på det mesta. Den är robustare, snabbare och allmänt oerhört trevlig. Men då passar ju inte EF-objektiven.

            Kommentar

            • Mattias Andersson
              Användare
              • september 2003
              • 788

              #7
              Nä kommer nog att satsa på en Eos än då. Men tack för tipset...

              Fick felmeddelande när jag la in det första inlägget men tydligen registrerades det då det blev dubbletter....

              Kommentar

              • Ralph
                Användare
                • maj 2002
                • 736

                #8
                Har också fått felmeddelande ett par gånger, typ "...låst av administratör". Om jag sen laddar om tråden finns inlägget med ändå.

                Nåväl, tur att det finns moderatorer som är på alerten.

                Kommentar

                • Mattias Andersson
                  Användare
                  • september 2003
                  • 788

                  #9
                  Föresten hur e 500, 850 och 1000/1000f jämfört med 650 och 300??

                  Kommentar

                  • Ozzp
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 34

                    #10
                    Om du kan tänka dig att handla över nätet så kolla på e-bay!
                    Nya kameror handlar du enklast och billigast på www.cyberphoto.se svenskt företag från umeå som har extremt bra service och svarar snabbt på alla frågor man har. Valda till sveriges bästa e-handel flera år i rad...
                    Om du tänkt dig en systemkamera och inte tvunget vill ha en digital dyr värsting så kan du försöka få tag på en EOS IX systemare för aps-film. Har en sån själv och är mkt nöjd. Sådana fanns på e-bay för ca 1-200 dollar a 6,98. Nypris för ett par år sedan när jag köpte min i sverige ca6000. Tra 2,5 bilder i sekunden och du kan när som helst i en rulle spola tillbaka och byta film till annan snabbhet och sedan tillbaka igen.

                    Lycka till med kamerahandlandet.

                    Kommentar

                    • Ralph
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 736

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Mattias Andersson

                      Föresten hur e 500, 850 och 1000/1000f jämfört med 650 och 300??
                      EOS 500 är föregångaren till EOS 300 men jag minns inte exakt vad som skiljer. EOS 1000 är en snikmodell liksom EOS 3000. Långsam och enkla komponenter.

                      Tittar man på begmarknaden kan det inte skilja mer än nån hundring hit eller dit mellan modellerna, så jag vidhåller fortfarande att du bör gå på en EOS 300. Analoga systemkameror är ju en marknad på dekis med stort begagnatutbud, så det finns säkert prutmån också.

                      Kommentar

                      • Ralph
                        Användare
                        • maj 2002
                        • 736

                        #12
                        Angående APS förresten...

                        Jag arbetar alltså på en internetbutik (i Umeå ) och APS-försäljningen har totalt dött. Om 1-2 år kommer det nog knappt att finnas APS-film på hyllorna (vi rear ut allt redan nu) och i stort sett alla APS-kameror på marknaden idag är gamla modeller med nytt skal och ny modellbeteckning.

                        Minolta upptäckte det här rätt snabbt och de var de första av de stora märkena som helt slutade att tillverka fler APS-kameror, och det var drygt två år sedan om jag inte minns fel. De senaste åren är det bara i skandinavien APS har sålt överhuvudtaget.

                        Dessutom är framkallningen dyrare än för 35mm film.

                        Jag skulle alltså avråda från att köpa en APS-kamera.

                        Kommentar

                        • Mattias Andersson
                          Användare
                          • september 2003
                          • 788

                          #13
                          Har redan en Minolta vectis s-1 så ytterligare en aps-systemare e jag inte sugen på....
                          Ska köpa en 300 av en bekant...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...