Altum & Sand & Fenröta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan1
    Användare
    • maj 2002
    • 390

    Altum & Sand & Fenröta

    Jag har under många år varit inkörd på att använda tankar utan sand/grus på botten i min
    hobby odling. Mest för att det är lätt att hålla rent. Jag har nu haft altum under kanske
    +5 år. Haft problem med att dessa får fenröta. Den vanliga lösningen då har varit för mig
    att byta mycket vatten o mata med medicin mat. Det har inte hjälpt. Sedan läste jag att
    Horst Linke's använde sand på botten för att motverka fenröta.

    Jag förstår att det beror på att det blir en positiv nedbrytning i bottenlagret. Men är det
    någon som har en närmare o bättre förklaring. Jag vet ju att corydoras kan få samma problem
    med sina spröt på kal tank botten.

    Halva min helg gick åt för att få ned 1m.m grus i mina scalar tankar....

    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home
  • Johan1
    Användare
    • maj 2002
    • 390

    #2
    När jag tittar på olika hemsidor står det att altum är känsliga för Ichthyosporidium
    om jag fattat rätt är det annorlunda än fenröta? Så de kanske har fått fel medicin?

    Hmm. De konstiga är att jag se inget större problem på altumen utan de slåss och håller
    sina rivir som vanligt. Detta började för ca 1 år sedan. O har bara blivit värre.

    De är 7 st fullvuxna altum i 600 liter vatten o får vattenvolymen utbytt till 80% två
    gånger i veckan så jag fattar inte hur problemet kan uppstå.

    Red Pest
    Red Pest is called such because of bloody streaks that appear on the body,
    fins and/or tail. These streaks could proceed to ulcerations and possibly
    lead to fin and tail rot with, in severe cases, the tail and/or fins falling
    off. As the disease is internal, external treatments are usually noneffective,
    except in very slight cases. In slight cases, treat the aquarium with a disinfectant
    and clean the aquarium as best as possible. Do not feed a lot while the aquarium
    is being treated. To disinfect, use acriflavine (trypaflavine) or monacrin
    (monoaminoacridine) using a 0.2% solution at the rate of 1 ml per liter.
    Both disinfectants will color the water, but the color disappears as the
    disinfectants dissipates. If the fish do not appear to respond favorably,
    discontinue disinfection. Then add an antibiotic to the food. With flake
    food, use about 1% of antibiotic and carefully mix it in. If you keep the
    fish hungry they should eagerly eat the mixture before the antibiotic
    dissipates. Antibiotics usually come in 250 mg capsules. If added to 25
    grams of flake food, one capsule should be enough to treat dozens of fish.
    A good antibiotic is chloromycetin (chloramphenicol). Or use tetracycline.
    If you feed your fish frozen foods or chopped foods, try to use the same
    ratio with mixing. As a last resort add at most 10 mg per liter of water.
    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • november 2004
      • 572

      #3
      Har du fått in ichtyosporidium(en svamp),är det illa mycket illa.troligtvis inte! i omed dina djur inte mår så dåligt?Läs om denna otäcking i akvariets lexikon,när den skrevs så fanns det ingen bot,kanske gör idag?

      Kommentar

      • jocker
        Användare
        • september 2004
        • 87

        #4
        ja, jag har faktist hafft lite problem med mina texas ett bra tag men ingen fena har trillat av, har medicinerat men det gick inte så bra, sänkte värmen i akvariet och dom går i ett akvarium med sand botten, då började fenrötan sakta men säkert försvinna, har en kalksten i akvariet å, men fiskarna kanske inte gillar det o inte fenrötan heller tydligen, men nu har jag en massa alger i akvariet som trivs, rätt natur troget.. men det e jobbigt när fiskarna blir sjuka så de e bara å bita i hop...
        fiskpinnar smakar skit

        Kommentar

        • Johan1
          Användare
          • maj 2002
          • 390

          #5
          Vad jag tänkte vad om det vad någon mera som hade märkt kopplingen med ett kal
          botten och att fenorna blir naggade/fula i kanten på fiskarna. Mat och annan skit
          samlas ju på botten o det blir ju efter ett tag en bra grogrund för bakterier.

          Fiskarna är ju inte sjuka i den bemärkelsen. Tänkte mera om det vad någon mera som
          hade haft samma problem som jag. Det retar en liksom.
          https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • oktober 2004
            • 531

            #6
            Hej!
            Jag har också Altum har 27 grader i akvariet byter vatten en gång i veckan 30%, detta fungerar bra för mig, dom mår hur bra som helst.Lycka till med dina, hoppas det löser sig, MVH Ann-Mari
            bryggan

            Kommentar

            Arbetssätt...