varför kommer de inte ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Man bör nog läsa på lite innan man tar till att skaka ur ynglen ur honan...

    Detta kanske kan hjälpa vid tömning:





    När jag har tömt honor så har jag senast använt mig av ett vanligt hårspänne med en mjuk ände för att öppna munnen med...sedan så bör man vara så försiktig att man inte har den inne för långt då honorna kan skaka på huvudet och eventuellt skada sig. Hårspännet är väldigt bra för detta syfte då det inte finns något vasst som de kan skada sig på till skillnad mot t ex nagel.

    Detta råd ger jag bara om man väljer att tömma honor. Mitt egentliga råd är att man skall låta honorna gå tiden ut själva...och/eller alternativt flytta honan till ett eget litet kar på ca 15-20L där hon kan spotta dom själv.

    Kommentar

    • mini
      Användare
      • september 2004
      • 46

      #17
      mitt yngelkar är på 20 liter och hon har nu spottat ut tio stycken, kanske finns det fler? hursomhelst så har jag lagt i pyttesmå bitar av fryst artemia i ynglekaret till allas förtjusning. Jag tror att jag avstår från att "skaka" ur resten om det finns några kvar.

      Om jag låter henne vara kvar i yngelkaret, äter hon inte upp ynglen då, hon är ju jättehungrig..??

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #18
        Skoj att höra att det har gått bra. Du kan låta honan gå kvar, att honorna ger sig på sin avkomma är ytterst ovanligt. När det häner tror jag att orsken kan vara det som varit uppe i tråden tidigare, dvs "skakning". Då präglas ynglen inte av honans yngelvård och blir i sin tur sämre föräldrar.
        Mata upp honan med räkmix eller vad hon brukar få och flytta tillbaka henne när hon har fått äta upp sig igen, normalt några dagar till en vecka.
        Fryst artemia är fullvuxen artemia och betydligt större än nykläckt artemia. Det går också bra att mata ynglen med finfördelad räkmix och smulat flingfoder.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • mini
          Användare
          • september 2004
          • 46

          #19
          Ok, det var skönt att höra att hon inte kommer att äta upp dom!
          det får nog bli räkmix och smulat flingfoder.
          tack micke för hjälpen!

          Kommentar

          • Daniel_c

            #20
            Vad händer om man "skakar" ut ynglen för tidigt??
            Är inte det en risk när man gör så? (man kanske inte alltid har koll på när det var lek i karet)

            /Daniel

            Kommentar

            • jan olof
              Användare
              • december 2002
              • 254

              #21
              jag brukar ta upp alla samtidigt i ett kar så ta jag försiktigt med en trubbig plastpincett och öppnar underkäken ser jag då att det har blivit yngel så får hon släppa ynglen med min hjälp ien glassburk ibland så har honan lite av gulesäcken kvar då lägger jag ynglen i en flytande yngelburk i ett akvarium som är tomt och höjer temperaturen till ca 28grader jag brukar väl kolla akvariumen var 18dar dom flesta som odlar malawiciklider har inte plats att låta honerna gå själva att spotta och det där att ynglen präglas till yngelvård utav honerna det har jag inte märkt någon större skillnad på vildfångat F1 eller odlat jag tycker att dom vildfångade spottar eller äter upp dom lika mycket som dom odlade som har blivit lite äldre för då håller dom bättre
              malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #22
                Det var i det aktuella fallet jag inte förstod varför man skulle "skaka" ut ynglen, honan gick redan i ett eget kar och hade börjar släppa yngel. Att det ibland finns skäl till att "skaka" ut yngel håller jag med om och gör det också själv ibland. Men att göra det när det inte finns någon anledning fårstår jag inte.
                Visst är det så att yngre honor är mer benägna att äta upp sin avkomma än äldre erfarna honor.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Tobbe_B
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 299

                  #23
                  va bra att det gick så bra.
                  grattis.
                  Msn:t__skate@hotmail.com
                  Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                  Skateboard is not a crime.
                  f.d cool men bytt användarnamn

                  Kommentar

                  • mini
                    Användare
                    • september 2004
                    • 46

                    #24
                    tack igen, nu ska jag försöka hålla koll på hur många dom är.... det blir inräkning varje morgon! *pust* Läste nån stans att ynglen ska ha mat fem gånger om dan... jag kan bara ge dom tre, det räcker väl?
                    Hur gör jag med vattenbyten? Planen är att byta 4 dl varannan dag.. kanske är det lite.. tror att det är 20 liter jag har.
                    Vill ju inte använda min vakuumsug, är rädd att få med ynglen då.. dessutom äter dom väl från botten?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...