Epotex härdningstid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Epotex härdningstid

    Är det normalt att Epotex-lacken inte har hårdnat ett endaste dugg på ett helt dygn? Har följt instruktionerna till punkt och pricka, och jag vet att det står att den ska härda i sju dagar. Betyder detta att lacken inte hårdnar förrän efter flera dagar?

    Min bakgrund är iaf kladdig och rinnig fortfarande, verkar skumt... Kan ge mig fan på att jag fått en kass härdare, och därmed sabbat bakgrunden... Murphys lag ni vet...
  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    #2
    Epotex härdar på 20-30 minuter, lite beroende på temperaturen. Har du blandat rätt? Det ska vara ett viktförhållande på 1:0.53 på bas:härdare. Ex. 100 gram bas och 53 gram härdare.

    /Hasse

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Jag har blandat HELT rätt. Däremot är jag tveksam till at det är härdare i härdarflaskan. Den ser precis likadan ut som basen, och beter sig likadant. Om jag har fått fel så har Epotex sabbat min bakgrund och jag blir jävligt ledsen. För nu sitter kletet där och kommer inte att gå bort.

      Fan!

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • april 2002
        • 1081

        #4
        Surt...har aldrig hört att någon fått fel i leveransen, men nån gång ska väl vara den första. Härdaren är mer trögflytande har jag för mig och luktar inte samma som basen. Hm... verktyg kan rengöras i aceton, det går inte få bort basen mha det? Risken att skada bakgrunden finns ju, men det går kanske att reparera på nåt sätt. Bättre än att slänga alltihopa. Men mycket aceton lär det gå åt.

        Du får reklamera lacken och kräva nytt.

        /Hasse

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Jag ska, tro mig... Annars kanske man kan värka på sand på kladdet som sitter där nu och sedan ta ny lack ovanpå!?

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Att lägga lager utanpå ohärdad lack kan nog inte bli annat än tokigt. Om jag inte minns fel är ohärdat lack inte direkt nyttig. Att sedan få något att fästa på den ohärdade lacken är nog ganska omöjligt.

            Hur som helst låter det ju helt osannolikt att det skall ha blivit så fel att det inte härdar alls.
            Tony Englund

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hur fel jag än skulle ha blandat så borde lacken åtminstone härda i penseln efter en tid. Så har inte skett. Och jag har inte blandat fel.

              Har du något förslag Tony eller tror du precis som jag att bakgrunden är helt åt helvete nu!?

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Har pratat med Epotex. Det var felmärkta burkar och jag fick väldigt kraftiga ursäkter.

                Man har tur...

                Hursomhelst så är det som det är och nu måste jag ju lösa detta... Jag är desperat efter hjälp! Aceton är inget alternativ på frigolit. Kanske om jag torkar med papper jävligt noga och sen lackar en fyra-fem lager ovanpå? Hjälp!

                Kommentar

                • Kalk
                  Användare
                  • september 2004
                  • 26

                  #9
                  Reklamera och vänta tills du får härdaren så kanske (bara kanske) du kan pensla på härdaren direkt på lacken på bakgrunden.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=261068

                  Kommentar

                  • Kalk
                    Användare
                    • september 2004
                    • 26

                    #10
                    Blir lacken ful så kan du göra som jag gjorde.
                    Jag gjorde fel med min bakgrund när jag lackade den och lacken blev vit av nån anledning (inte för tjocka lager) så jag väntade tills lacken härdade. filade bort det mesta av den mha sandpapper. På med ett lager husfix igen och på med färg. Lite surt och behöva göra om allt detta igen men det funkade och bakgrunden har varit igång ett par månader utan problem. Så det kan du göra om lacken inte blir bra när det väl härdat. Men hoppas du får den och härda. Lycka till!
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=261068

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #11
                      Pata, är inte epotex en vattenbaserad epoxy? Har du lite tur i allt elände borde det räcka att spola bakgrunden i varmt vatten. Om det går vägen, var noggrann med att få bort alla rester av den gamla lacken då den aldrig kommer härda.

                      Att ens försöka sig på att lägga något (inkl. härdare) utanpå kletet ser jag som uteslutet. Testa först med varmvatten.

                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Jag tror nog som Tony, att lägga nåt utanpå kletet är nog meningslöst. Kanske går det mesta att torka bort med papper, men tyvärr funkar nog inte vatten. Aceton gäller enligt Epotex-gubben iaf. Annars är det klart att går att lägga husfix utanpå. och sedan måla om, men det skulle vara grymt surt att göra om jobbet...

                        Epotex har lovat mig eknomisk kompensation för mitt merjobb, och jag har fått bästa service av företaget. All eloge till Epotex som erkände sitt misstag med en gång.

                        Men jag är ändå bitter...

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Förstår din känsla Pata, och samtidigt måste jag säga att Epotex verkligen visat vad god service innebär (efter den rapport du nu gett)...det var snyggt gjort av dom.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Hursomhelst så har jag förstått att du är frigolitgurun här Tricella... Har du något råd att ge? Jag misstänker själv att torka av den ohärdade epoxydelen så gott det går för att sedan blanda till ny lack (MED härdare) och lacka över det gamla är det som gäller. Denna nya lack kommer ju att härda även den gamla, vilket gör att det kommer vara lite för "lite" härdare totalt sett, men det går nog om jag bara drar en tre-fyra lager till ovanpå med "rätt" andel senare. Det borde inte läcka några gifter till vattnet då va? I värsta fall blir lacken vit och då kan jag måla över det och lacka igen i så fall.

                            Hänger ni med?

                            Kommentar

                            • Challe
                              Användare
                              • december 2003
                              • 111

                              #15
                              Hör med Epotex om man inte kan pensla på ett nytt lager epotex med dubbla dosen härdare, fast hur du än gör så kommer det att ta tid, kanske epotex kan ordna en BTN bakgrund till dig som kompensation istället..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...