Fotoskrivare ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pega
    Användare
    • oktober 2002
    • 55

    Fotoskrivare ?

    Jag är sugen på att köpa en fotoskrivare.
    Såg en demonstration av Epson R300 fotoskrivare idag, ganska imponerande måste jag säga.

    Någon som har några erfarenheter av fotoskrivare?
    Vad ska man tänka på?



    Peter Garrido
    pega@porsgata.net
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Jag har inget bra tips på fotoskivare. När jag för ett par år sedan insåg vad det kostar med fotopapper och att hela tiden byta till senaste fotoskriven, kom jag fram till att det inte var lönt att själv skiva ut foton. Nu har jag istället en enkel skrivare och skickar mina digitala foton till labb för utskrift. Mycket smidigt och även billigare i längden.
    Nu var detta inget svar på din fråga men det kanske kan vara värt att ta med i beräkningarna innan du köper en fotoskrivare.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • GoSatta
      Användare
      • februari 2003
      • 1686

      #3
      finns många billiga bra fotoskrivare idag. Nu kommer jag självfallet itne ihåg nått namn på någon av dom men endå =) Själv har jag en epson av något slag som gick på ett par tusen lappar och den skriver ut kort i precis lika bra kvalitet som vanliga foton.

      Visst det är inte billigare än att lämna in men kvaliten är den samma.

      Varför ska man då ha en? ja ska man skriva ut mycket bilder är det ngo rätt okenomiskt men jag köpte den först och främst för att jag behöver en vanlig skrivare och då är foto funktionen bara ett plus och duger utmärkt för mig som max skriver ut en 10 - 20 bilder per år.

      Vad man dock ska tänka på om man även ska använda den som vanlig skrivare som jag gör är att alla ffärger ska gå att byta ut separat, sitter dom ihopp som dom ofta gör så blir det väldigt oekonomiskt i längden.
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

      Kommentar

      • Ralph
        Användare
        • maj 2002
        • 736

        #4
        Vi gör både förstoringar och tavlor på en mängd olika vis. Komponera din egen kombination av material och bearbetning eller välj bland våra färdiga lösningar.


        Den "skrivaren" använder jag väldigt ofta, kanonkvalitet och snabb leverans. Sen har jag själv en Epson 1290 (A3-skrivare) som ger riktigt bra utskrifter, men den har ett par år på nacken och tekniken har gått fort framåt. Framförallt på bläcket och beständigheten.

        Canon Pixma IP4000 är väldigt prisvärd, och R300:an du kikade på är också väldigt mycket skrivare för pengarna.

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          #5
          Precis som ni skriver är det BLÄCKET som skulle avgöra vilken skrivare jag valt. Arbetar själv med en Epson A3+, och fördelarna med större format är många. fler bilder ut på samma gång eller större förstorningar osv

          Problemet är bara att ett flertalet skrivare INTE har åldersbeständigt bläck, och sätter du upp bilden så kan den blekna väldigt snabbt. Kolla upp kostnaden för färgpatronerna till den skrivare du tänk köpa, för det finns skrivare som sälj otroligt billigt där ett patronbyte kan kosta lika mycket som skrivarn!

          Lite beroende på ekonomi förstås, men kolla gärna med dataåterförsäljare som säljer Mac, då dessa maskiner användes till 90% inom grafisk produktion, och de flesta skrivare funkar till alla operativ, men prepress industrin har bra kunskaper om vilka skrivare*/bläck som är gångbara!

          Vänligen Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          Arbetssätt...