Akvarie-engelska/grekiska/latin ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    Akvarie-engelska/grekiska/latin ?

    Vad menas med "Tribe" respektive "Complex"?

    Man brukar tala om Tribe Tropheini, den Trpoheiska stammen, som innefattar Tropheus, Petrochromis, Simochromis. Sedan finns det något som jag inte vet hurvida det tillhör, eller ens existerar idag, som heter Labochilotes?

    Hör frontosa också till Tribe Tropheini? och vad innebär som sagt Complex?
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Tribe heter på "svenska" tribus. Det är en (sällsynt) taxonomisk rang mellan underfamilj och släkte.

    Exakt vad som ingår i Tropheini vet jag inte utan vidare... ett ögonblick få se om jag kan hitta nåt. Jag hittade detta:
    "1987 wurde die Gattungsgruppe Tropheini durch den Belgier M. Poll aufgestellt, die außerdem noch die Cichliden aus der Gattung Petrochromis, Simochromis, Pseudosimochromis, Limnotilapia, Cyphotilapia und Lobochilotes beeinhaltet."

    Samtliga utom Cyphotilapian ser ut som Tropheus. Riktigt vad Cyphotilapia, som jag skulle ha sagt var en lamprologin, gör i sammanhanget får du fråga Poll om. Gissningsvis finns det nån likhet i utseendet på tänderna.

    Lobochilotes ser f.ö. ut så här:


    Oops, glömde: med "komplex" menar man en grupp arter som är mycket lika varandra och är svåra att skilja åt. "Tropheus moori" är t.ex. enligt min mening egentligen ett artkomplex.

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Tack Mike. Så man kan alltså inte referera till The Tropheini complex? Det ska i så fall heta Tropheus complex och då talar vi enbart om släkten Tropheus? Eller Tribe Tropheini och då talar vi om samtliga tidigare som du nämnde? Kan man säga Tropheini Tribe eller heter det enbart Tribe Tropheini?

      citat:Riktigt vad Cyphotilapia, som jag skulle ha sagt var en lamprologin, gör i sammanhanget får du fråga Poll om.
      Den är ju faktiskt munruvare om det kanske kan ha med saken att göra?
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Gwendly
        Användare
        • december 2003
        • 374

        #4
        http://briancoad.com/Dictionary/introduction.htm ar en bra lank om det har

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Tja, du kan kalla vad du vill för ett komplex egentligen, det är inte en formell taxonomisk term. Normalt sett används "komplex" för att beteckna en grupp där inbördes släktskap och/eller klassifiering är oklar; jag vet inte om det ligger till så med Tropheini.

          Tropheini har rangen tribus (tribe). Normalt sett räcker det att bara ange namnet ("All Tropheini have fusiform, laterally compressed, bodies, and steeply sloping foreheads") men vill man framhäva rangen, t.ex. för att undvika missförstånd, kan man ju tala om "the Tropheini tribe" eller "tribe Tropheini".

          Kommentar

          Arbetssätt...