Tips för Nikon D70/D100

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    Tips för Nikon D70/D100

    Med standardinställningar ger Nikon D70 ofta en aning underexponerade bilder. Givetvis går det att ställa in men allra enklast en att ladda ner in färdig "anpassad kurva", här finns några användbara kurvor att hämta:


    Beskrivning av kurvorna:


    För att föra över kuverna till kameran behövs programmet Nikon Capture 4.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #2
    Låter som ett bra tips - har själv noterat att många foton blir lite svagt underexponerade.

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Det finns inget sånt för Canon Powershot?
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • april 2002
        • 1081

        #4
        Och Nikon Capture 4 köper man i fotobutiken eller? Prislapp?

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Ja, prislapp på ca 1800:-. Demo kan laddas ner på Nikons hemsida.
          Nikon Capture är Nikon's programvara för redigering av NEF(Nikon Editing File)-filer och kan användas för inställningar av kameran som t ex överföring av anpassade kuvor. Det kan också använadas för fjärrstyrning av kameran så att man får upp bilden på datorskärmen före exponeringen, som LCD-displayen på en digital kompaktkamera.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Lars Andersson
            NCS Medlem
            • oktober 2002
            • 601

            #6
            Har använt Nikon Capture (2 och 3). Har slutat att använda dem och använder istället Bibble



            Fick tipset av Ad för några år sedan och har bara använt Bibble sedan dess. Jag är inte någon expert på vare sig Nikon Capture eller Bibble men den "kursen" jag fick en kväll av Ad har gjort mig till en skaplig användare av Bibble.

            Storyn bakom bibble är att en Caputre användare blev "tokig" på hur krånglig Capture var och gjorde ett eget program.

            När jag senast laddade ner Bibble var det gratis att ladda ner programmet men efter en tid så försvann möjlihetetn till att direkt jobba med Photoshop.
            Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              Nej Captures styrka ligger inte i hanteringen av råfiler utan i överföring av inställningar och kurvor samt fjärrstyrning. Som råfilshanterare är plugin´en till Photoshop enklare och ger ett bättre resultat. Bibble har jag inte testat men jag läste att det innehåller en plugin för PS elements vilket är bra då det blir ett relativt billigt alternativ.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Här finns lite tester och exempel av kurvor till D70:
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Ett par "måste"-länkar får Nikonfotografer:
                  Nikonians is the Nikon community with expert forums, articles, galleries, news, contests and more.

                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • doctor
                    Användare
                    • december 2003
                    • 238

                    #10
                    Läste på www.d70sverige.net som du länkar till Micke om ett objektiv som heter Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro. Nån här som känner till nått om det? Flera verkar rekommendera det istället för Tamron som fått så många lovord överallt annars. Vad skiljer isf det från Tamronobjektivet? Är det olika avstånd man står på när man fotar? Gillar att fota macro och har sen en vecka tillbaka en D70 i min ägo. Man måste ju ställa siktet tidigt när man spar till nått!

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #11
                      Jag har ingen egen erfarenhet av sigmas objektiv men Christan Alfredsson köpte nyligen deras 50 mm macro och vad jag har förstått så är han nöjd med det. Själv har jag två macro, Nikkor 60 mm och Tamron 90 mm och är nöjd med båda. Till fiskfotografering med en D70 tycker jag att en brännvidd omkring 50-60 mm fungerar bäst eftersom D70 har en "bilvinkelförändring" på 1,5x jämfört med en kamera med film.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • doctor
                        Användare
                        • december 2003
                        • 238

                        #12
                        Om jag förstått saken rätt, 50-60 mm så sitter man närmare objektet man fotar än med 105? Är det så? Började med lösa objektiv för en vecka sen så jag har en del att lära märker jag! Men det är ju sjukt kul med d70an, bränna av några hundra bilder och sen gå till datorn o leka med dom. Och det var u en viss skillnad att kunna snurra på en stor ring för at fokusera manuellt istället för att försöka se på en liten skärm vad man fokuserar på.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...