ang inavel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #61
    citat:jag måste kommentera ola svenssons inlägg om det som han skrev om ursprungspopulationen var inavlad då skulle inte tex golden var så känsliga för inavel för som jag fattar det är det en liten population från början så är dom redan inavlade typ golden som en liten population isjön och väldigt många fler arter malawisjön typ demasoni och salusi som är väldigt få och med få populationer så det är kanske därför malawiciklider är mindre känsliga för inavel en parentes jag är inte så duktig på kromosoner och gener men jag har en del praktiska kunskaper på att odla ciklider
    Ja, det är mycket rimligt att det är så.
    citat:Har jag fattat det hela rätt om jag säger att det ALDRIG kan vara fel att ta och köpa VF eller F1 för att dryga ut det bestånd som finns framodlat i handel idag, som jag har gående i karet MEN detta kan medföra att t.ex de egenskaper som en odlare "tryckt" fram ex. bättre färg eller annat kan till del försvinna, men genuppsättningen hos fiskarna (avkomman) har större variation, och sedan börja om på nytt dvs "urvalsodla", men då med nytt grundmaterial (genuppsättning)
    Har du fått en perfekt homozygot linje (lika i alla anlag, en klon) och du inte tycker att just det är ett problem, så är det kanske sämre att föra in nya vilda (och vissa sjuka) gener. Nu är inte det här så sannolikt och troligen finns det grejer man inte vill ha. Att föra in lite nytt blod gör att detta kan ersättas men det blir en ny "runda" om man urvalsodlar (tills det blir stabilt). Sedan urvalsodlar de flesta inte och nytt blod är en lösning. Sedan tål som sagt inte alla populationer inavel lika bra.
    citat:jag är inte hundra på att jag fattat det hela till 100% (rör ihop det hela lite kanske), för i tidigare inlägg så tyckte jag mig läsa att chansen att två "dåliga" anlag skulle mötas, även om individerna var syskon var extremt liten???
    "Alla" individer i en normal population (inte dessa små som golden och demasoni kan vara exempel på) innehåller "trasiga" gener som inte tillverkar det protein de ska. Dessa funkar inte och kallas recessiva. Dessa är ovanliga och finns i enkel upplaga. Den andra kopian av genen är hel och "tillverkar" proteinet. I avkomman från två fiskar så kommer HÄLFTEN få mammans recessiva dåliga gener och HÄLFTEN av pappans dåliga recessiva gener. När man sedan parar dessa så kommer i princip med 100% sannolikhet avkomman bli homozygot (exakt likadan gen) i flera av dessa anlag. Då finns det ingen reservgen och proteinet tillverkas inte, elller det tillverkas ett felaktigt protein.

    När det sker i naturen så sorteras dessa bort! I små populationer sker det ofta, i stora "aldrig". Därför har stora populationer fler recessiva "trasiga" gener i sin genpool.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • augusti 2004
      • 1639

      #62
      Ola; tack för ett mycket bra svar!

      Mer sånt här med denna kvalitén på forumet!!! - applåder!!!

      Deathdealer

      Ps. Du nämnde att de du sysslar med inte skulle vara intressant för allmänheten...dvs tungt??? FELFELFELFEL!!! *skrattar*
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #63
        citat:Mer sånt här med denna kvalitén på forumet!
        Instämmer. En mycket intressant tråd!

        Kommentar

        • jan olof
          Användare
          • december 2002
          • 254

          #64

          jag måste kommentera ola svenssons inlägg om det som han skrev om ursprungspopulationen var inavlad då skulle inte tex golden var så känsliga för inavel för som jag fattar det är det en liten population från början så är dom redan inavlade typ golden som en liten population isjön och väldigt många fler arter malawisjön typ demasoni och salusi som är väldigt få och med få populationer så det är kanske därför malawiciklider är mindre känsliga för inavel quote]Ja, det är mycket rimligt att det är så. [quote]i, (quote]Har du fått en perfekt homozygot linje (lika i alla anlag, en klon) och du inte tycker att just det är ett problem, så är det kanske sämre att föra in nya vilda (och vissa sjuka) gener. Nu är inte det här så sannolikt och troligen finns det grejer man inte vill ha. Att föra in lite nytt blod gör att detta kan ersättas men det blir en ny "runda" om man urvalsodlar (tills det blir stabilt). Sedan urvalsodlar de flesta inte och nytt blod är en lösning. Sedan tål som sagt inte alla populationer inavel lika bra. [quote]
          ja som jag läser olas inlägg så om man har urvalsodlat länge på en art med liten population i sjön som jag har gjort på mina hongie så är det ingen direkt fördel att sätta till nyttblod och jag är väldigt nöjd med mina hongie jag plockar ut dom bästa hela tiden som jag tycker har bästa färgen och jag har gått igenom flera tusen hongieyngel
          malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #65
            citat:ja som jag läser olas inlägg så om man har urvalsodlat länge på en art med liten population i sjön som jag har gjort på mina hongie så är det ingen direkt fördel att sätta till nyttblod och jag är väldigt nöjd med mina hongie jag plockar ut dom bästa hela tiden som jag tycker har bästa färgen och jag har gått igenom flera tusen hongieyngel
            Hypotetiskt sett så kan det mycket väl vara så, eller snarare det borde vara så. Jag vågar självklart inte slå fast att det är så och någon som vet mer om malawiciklidgenetik på populationsnivå kommer kanske med invändningar.

            (ps. om du trycker på pennan så kan du rätta till citeringen. Först ska det finnas en [qu_ote] och sist en [/qu_ote]. Jag har lagt in _ i mina)
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • jan olof
              Användare
              • december 2002
              • 254

              #66
              jamen det var ju bra att få det åtminstone hypotetiskt. att det kanske går att med inavel få fram bra djur med en liten population i malawisjön för att dom är ju kanske redan inavlade isjön. det var ju det jag började i mitt inlägg på forumet att jag med min erfarenhet med att odla malawiciklider har sett när man plockar ut dom (bästa) som jag tycker att dom blir bättre och bättre.JAG KAN JU SÄGA ATT DOM YNGLEN JAG HAR ODLAT FRAM FRÅN BÅDE HONGIE OCH GOLDEN I FLERA GENERATIONER OCH DET ÄR FLERA TUSEN SÅ ÄR DET VÄLDIGT SÄLLSYNT MED VANSKAPTA YNGEL JAG KAN RÄKNA DOM I ENTAL
              malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

              Kommentar

              • jan olof
                Användare
                • december 2002
                • 254

                #67
                det är väldigt tyst vad tycker ni som är ciklidintresserade
                malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                Kommentar

                • Mcoist
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 154

                  #68


                  Jag kan väll tycka att det är okey att urvalsodla man får ju fram lite annorlunda färger och kanske estetiskt vackrare djur däremot så tycker jag att med tex Golden så ser man ju inte om djuren är urvalsodade eller mer eller mindre vildfångade djur därför skulle det sitta fint med en betäckning tex Golden UVO eller nått så kunden vet däremot på dom fiskarna som syns tydligt på övernaturligt röda hongi och så kan man ju nästan räkna ut själv men även där hade det varit bra med betäckning.

                  Risken fins ju alltid att någon köper dessa djur och odlar ytterliggare på dom och så är det skit av allt ihop.


                  /Andreas
                  1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                  Kommentar

                  • jan olof
                    Användare
                    • december 2002
                    • 254

                    #69
                    jomen den stammen som finns i sverige kommer ju från samma djur som kom in i slutet av 66 talet så var är det för skillnad
                    malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                    Kommentar

                    • Mcoist
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 154

                      #70
                      Att jo stammen är ju så gammal men det kom väll förhoppningsvis in fisk mer än en gång då dessa korsas mellan varandra så blir det ingen inavel även om stammen är 40 år gammal.

                      Isåfall skulle ju alla vi människor och alla djur ochså vara inavlade vi har ju funnits i mängder med år.

                      1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                      Kommentar

                      • jan olof
                        Användare
                        • december 2002
                        • 254

                        #71
                        ja som jag skrev i ett annat inlägg så kom det in två par till stockholm som sedan skickades till burundi som dom senare damm odlade där, sedan kom det yngel från burundi
                        malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #72
                          Frågan är om det bara är skitsnack om de VF golden som syns till då och då i väletablerade malawiimportörers listor. Det låter skumt måste jag säga.

                          Visserligen måste jag säga att de "VF" golden jag sett i butiker har vart bland de mest sotiga och allmänt fula jag sett.

                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • jan olof
                            Användare
                            • december 2002
                            • 254

                            #73
                            jo det kan nog hända att det har kommit in VF golden dom sista 5 åren akvarium malawi hade ju några st för några år sen men innan dess så såg jag iallafall inte några golden pånågra listor
                            malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #74
                              Jag har också odlat mängder av Golden i många år och kan inte påstå att dom har blivit direkt sämre vare sig i färg eller form, har också sett " vildfångad " golden och måste hålla med Tony att det var inte dom präktigaste fiska jag sett. Sen är frågan om dom som sjöodlar Golden tillför någon vildfångad fisk i sina dammar? Någon som vet?
                              Inte för att vara elak J-O, men du har inte funderat på att gå en kurs i ordbehandling?

                              Kenneth 5800 L

                              Kommentar

                              • jan olof
                                Användare
                                • december 2002
                                • 254

                                #75
                                ja ja ja Kennet, jag är väl ingen hejare på tangentbordet, men det är väl inte det som är det viktigaste, jag får väl ut mitt budskap ändå.jag har väl inte suttit så många gånger vid tangentbordet,det har väl aldrig varit min grej. mvh janne
                                malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                                Kommentar

                                Arbetssätt...