Silikona fast liggunderlaget?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Silikona fast liggunderlaget?

    Behöver man silikona fast liggunderlaget mot botten, det borde väl räcka med tyngden från grus/sten?
    Sätter man dit det med silikon blir det ju rent ut sagt ett helvete att ta bort det om man behöver?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Det har debatterats ganska mycket om detta och jag måste nog rekommendera att man silikonar fast frigolitskivan i botten. Det är inte speciellt jobbigt att ta bort den om man silikonar i strängar istället för att smeta ut en heltäckande limfog.

    Det har påtalats att en del upplevt olyckan med att frigoliten rest sig och lämnat botten för en del som inte limmat dit den...

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hur ska ett liggunderlag som har en ca 70kg grus + sten över sig kunna lätta från botten, låter inte troligt. Frigolit är väl lite känsligare inbillar mig att det har större lyftkraft.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        För det första så läste jag fel...jag trodde du menade frigolit. För det andra så har även liggunderlag en lyftkraft. Sanden ligger troligen inte kvar på vissa platser exakt som det gjorde när du först placerade det i akvariet pga fiskarnas aktiviteter, så där kan det finnas möjligheter att ändarna reser sig (vilket inte blir så snyggt). För det tredje så ser det ut som om du själv redan vet svaret så då undrar jag varför du frågar...

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Har man fiskar som gräver rejält så är silikoneringen ett måste...
          I ett kar med typ neontetror så kanske det inte är nödvändigt.
          Inte svårt alls att få bort, det är bara å skrapa bort silokonsträngarna.
          Anders L

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Som sagt det har debaterats en hel del om detta vissa säger att det är helt ok andra inte. Så det är därför som jag ställer frågan igen. Man blir ju lite orolig om ni förstår, inte så roligt att behöva ta upp allt och börja om därför följer jag ditt råd Tricella och limmar fast underlaget, tack för hjälpen.

            Kommentar

            Arbetssätt...