Utlösa slavblixt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Utlösa slavblixt

    Jag har en Olympus C50z. Hyffsat ok faktisk, men har sin brister när det kommer till blixtfotografering. Vilket definitivt gör sig påminnt vid fotografering i akvariet. Jo, sen så är det ju det här med atomatiskt fokus som är ett gissel, men det är en annan sak.

    Till blixten nu. Kameran har inbyggd blixt och inga uttag för extern. Jag har hört att vissa slavblixtrar kan reagera på för ögat osynliga våglängder (infarött kanske). Till denna hörsägen har jag då hört att man skulle kunna sätta för den inbyggda blixten med en bit oexponerad film. Det synliga ljuset tränger inte igenom, men ska då kunna få en extern blixt med slavfunktion att reagera.

    Stämmer detta, någon som vet? Det hade ju i så fall varit lysande bra för oss som saknar externa lusmöjligheter. Eller finns kanske någon liknande metod, som fungerar.

    Nu ska jag logga ut och gå och lägga mig. Så jag läser inga eventuella svar förrän i morgon Go'natt
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jag har hört talas om metoden som du nämner Smike men kan inte redogöra för den. Jag tror säkert att någon annan gör det inom kort.

    Det är ganska stor skillnad på sensorerna på diverse slavblixtar och en hel del av dem utlöses väldigt lätt. Detta innebär att en svag avskärming av den inbyggda blixten skulle förhindra den att träffa objektet men dock blixtra tillräckligt hårt för att utlösa slaven. Om det inte fungar första gången så flytta lite på slaven så att sensorn eventuellt uppfattar den inbyggda blixten tydligare.

    Detta kan såklart vara omöjligt om kameran inte har ett manuellt läge utan endast fungerar med ttl (through the lens) mätning. Men det skadar ju aldrig att experimentera.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Inväntar och ser om jag hör något mer. Men det verkar alltså som om metoden finns och fungerar.

      Har även funderat i banorna du nämner - att försöka skärma av den inbyggda blixten och utlösa en slav istället. Kameran har manuella inställningsmöjligheter så det borde kunna funka. Det är ju enkelt egentligen och bara till att experimentera och pröva sig fram. Ska bara försöka hitta en hyffsat billig blixt som kan slava först.

      Tack Fredrik

      Nu är det andra gången jag loggas ur när jag är här. Skickade inlägget - Poff! och allt försvann. Tur att jag har tagit som vana att kopiera det jag skriver innan jag skickar iväg det. Så det räcker med att bara klistra in det och pröva igen.

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Kan detta va nåt? Något i den stilen jag menade i förra inlägget:
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ser ju ut som en idé som skulle kunna funka bra. Enkel och öppen lösning som bara är att experimentera med. Hur tusan hittade du det här, verkar uppenbarligen som om det inte finns något som inte står att finna ute på webben. Tackar så mycket. Nu ångrar jag att jag slängde min gamla blixt med trasig fot, funkade, men gick inte att fästa (har en gammal minolta som dammar igen, borde väl provköra den i akvariet egentligen....

          Kommentar

          • Ralph
            Användare
            • maj 2002
            • 736

            #6
            Blixtskon med slavsensor kostar bara ca 250 kr. Väldigt billig lösning för att kunna använda vilken blixt som helst till sin digitalkamera.

            Kommentar

            • Christer T

              #7
              Några tips var man köper en slavsensor till bästa pris?

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Lägsta pris vet jag inte vem som har, men här är två länkar till var du kan köpa dom.



                I 40 år har vi erbjudit kreativa människor rätt teknik till rätt pris. Här hittar du allt du behöver inom foto, video, ljud och mycket mer. Välkommen!
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                Arbetssätt...