Fotoforum, bra initiativ!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Fotoforum, bra initiativ!

    Oj, jag kom på lösenordet, det var inte så svårt Det skall iallafall bli väldigt kul med en fotodel och jag hoppas diskussionerna kommer att bli många, långa och heta!

    Jag ser med spänning fram mot den första Nikon vs. Canon-tråden Den kommer förr eller senare, tro mig...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Ralph
    Användare
    • maj 2002
    • 736

    #2
    Jodå, den kommer. Var så säker!

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Zaphi


      Jag ser med spänning fram mot den första Nikon vs. Canon-tråden Den kommer förr eller senare, tro mig...
      Det är väl inget att diskutera, båda är marknadsledande på sina områden, Canon på skrivare och kopiatorer, Nikon på kameror och optik...[:p](OBS smileys).
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Nikon är inte marknadsledande på något. [:0]

        Canon hade 10fps kameror redan inför München-OS 1972.
        Canons snabba/tysta optikmotorer "USM" från 1989 härmade Nikon och kallade ASF.
        Canons bildstabilisatorer "IS" från 90-talet härmade Nikon och kallade IF.
        Canons komprimerade optik "DO" från 2000-talet har inte Nikon kunnat härma än?!
        Canons flouritbehandling "L-optik" från 1989 har inte Nikon kunnat härma än?!

        Det enda Nikon gjort är en kamera de påstår kan se färger, men det tror jag inte ens på Jaja, lika bra vi drar igång den klassiska fajten!! [8D]
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Yes, äntligen är vi igång....
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Det var väl inte så svårt att gissa sig till lösenordet. Har man läst det en gång kommer man ihåg det.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              Jag kom in på förra årets lösenord.
              I år är det ju ett helt annat, eller hur?

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Ah, jag använde konings med... Hade ingen aning om det nya.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Johan W
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 266

                  #9
                  Oho... Svar på en minut från Mike! Nu är man också inne!

                  Kommentar

                  • Guy_P
                    Användare
                    • april 2002
                    • 301

                    #10
                    Ja Micke var verkligen snabb. Tack för det.

                    Guy
                    Guy

                    Kommentar

                    • Ralph
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 736

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Zaphi


                      Canons snabba/tysta optikmotorer "USM" från 1989 härmade Nikon och kallade ASF.
                      Canons bildstabilisatorer "IS" från 90-talet härmade Nikon och kallade IF.
                      Nu måste jag nog "messerschmitta" lite. Nikons B-variant av USM kallas för SWM, Silent Wave Motor. Deras sk bildstabilisering kallas VR, Vibration Reduction.

                      Dags att se på Idol 2004, heja Daniel!

                      Kommentar

                      • Hasse_H
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1081

                        #12
                        Ja, så kom man då in iaf. Ser fram emot att kunna diskutera akvariefotografering här, men några Canon vs Nikon eller liknande diskussioner kommer ni inte se mig i. Jag är intresserad av att utveckla mitt akvariefotograferande, inte missionera för eller emot olika fabrikat.

                        /Hasse med en Nikon D70 + tillbehör i väskan.

                        (Den som vill kan läsa mer om mina fotoprylar på min hemsida eller på http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=32929)

                        Kommentar

                        • Tommy K
                          Användare
                          • maj 2002
                          • 309

                          #13
                          Håller med Hasse! Den nya avdelningen hann inte ens starta innan nörderiet gick igång... PC VS Mac, Nikon VS Canon... så jävla trött på er som bara orkar. Skrev om det på den andra tråden för en stund sedan och det verkar som om mina farhågor stämde:
                          "Vad det gäller foto-delen så kanske det har ett intresse för vissa, men det finns redan vassa forum för fotonördar på nätet. Så varför ska vi egenligen diskutera optik och kamerafabrikat här? Har man det intresset så skaffar man sig nog information ändå... Alltså en avdelning som jag förmodligen inte kommer att besöka då det är ciklider jag söker information om på forumet.
                          Känns lite som om klubben för inbördes beundran startat det här. Tror de flesta medlemmar inte är så intresserade. Men kan givetvis ha fel."

                          Tja... Saida och Nostradamus och andra framtidsskådare - släng er i väggen. Men det här var ju i och för sig inte så svårt att förutse...

                          Nästa låsta avdelning kan ju bli PC VS Mac avdelningen då. Vilken dator återger fiskarnas färger bäst...

                          Kommentar

                          • Fredrik H.
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1884

                            #14
                            Min nuvarande kamerautrustning är från mitten av 80-talet (min favorit kamera är min farfars Leica M4 från -5 och den enda anledningen till att jag inte kollat vad som finns på marknaden idag är för att jag inte upplever att jag saknar något. Jag begriper inte ett ord av vad de skriver i de där trådarna som ni nämner men det finns ju massor av folk som just nu står i begrepp att köpa kamera just för att plåta sina fiskar och då är det väl kanon att det finns folk som kan hjälpa till.

                            Jag hoppas att vi kan få igång lite intressanta diskussioner om BILDER också efter ett tag. Ge det lite tid nu innan ni ratar det. Det har ju bara varit igång några timmar.
                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

                            Kommentar

                            • Ralph
                              Användare
                              • maj 2002
                              • 736

                              #15
                              Precis. Diskussioner om vilket märke som är bäst kommer alltid igång och man ska alltid ta sådana med en nypa salt. Det är inte vilken kamera man har som gäller, utan att man använder den!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...