hjälp, vad gör jag nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lysröret
    Användare
    • oktober 2004
    • 61

    hjälp, vad gör jag nu?

    fick ett 140L kar som jag ville göra i ordning.
    skar bort 2 sidor de andra 2 sitter ihop tillsammans med bottenplattan.
    rakbladskniv går inte i mellan, så vad gör jag nu?
  • imported_n/a
    Användare
    • juli 2004
    • 428

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av lysröret

    fick ett 140L kar som jag ville göra i ordning.
    skar bort 2 sidor de andra 2 sitter ihop tillsammans med bottenplattan.
    rakbladskniv går inte i mellan, så vad gör jag nu?
    Försök spänna i sär glaset, gör små kilar av tendstickor tex..
    /Lasse

    Kommentar

    • lysröret
      Användare
      • oktober 2004
      • 61

      #3
      fick precis loss dem.
      hur får jag bort silikonet från glaset? helt rent så att jag kan sätta nytt silikon.
      funkar T-RÖD?

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • november 2004
        • 572

        #4
        Använd en ordentlig hand skrapa med nytt blad på,den tar du bort det mesta med, sen ren aceton,t-röd duger inte ej heller när du ska rengöra för omlimmning,utan aceton än en gång.

        Kommentar

        • lysröret
          Användare
          • oktober 2004
          • 61

          #5
          OK, tusen tack.

          Kommentar

          • lysröret
            Användare
            • oktober 2004
            • 61

            #6
            hur vet jag nu att det håller?
            den har ju en extra platt glaslist på långsidorna som håller över kortsidorna.
            försäkring, hur gäller det?

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • juli 2004
              • 428

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av lysröret

              hur vet jag nu att det håller?
              den har ju en extra platt glaslist på långsidorna som håller över kortsidorna.
              försäkring, hur gäller det?
              Har du gjort allt rätt så håller det!!
              /Lasse

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • april 2002
                • 880

                #8
                Som Schull skriver, har du gjort rent ordentligt och använt rätt sorts silicon så sitter det!
                De extra listerna är bara bra, de ger lite extra marginal.

                Kommentar

                • lysröret
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 61

                  #9
                  köpte svart silikon(tremko) på zoo-affären.
                  det står glassilikon på och det är en bild på en fönster och ett på ett akvarium.
                  ska skrapa hela dagen.

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #10
                    Tremco är bra, så då är det bara att hålla tummarna
                    Kommer du att ha någon spalt mellan glasen ?

                    Kommentar

                    • lysröret
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 61

                      #11
                      menar du nåt mellanrum mellan glasen?
                      det är ju en stor fördel, men det blir lite svårare.
                      får se hur det passar i hop.

                      Kommentar

                      • Byttorp
                        Användare
                        • november 2003
                        • 1585

                        #12
                        Har limmat ett antal akvarier med skiftande resultat...och tänka sig...det blir bättre och bättre för varje gång.

                        Jag vet inte om detta bara gäller för mig men så här gör jag (kanske omständigt...men funkar toppen)

                        1. Skrapa rent allt gammalt, tvätta med acceton. Tvätta en gång till.

                        2. Plocka fram allt material som du behöver, kan vara tändstickor, silikon, maskeringstejp eller liknande.

                        3. Ställ i ordning alla glasdelar med rätt sidor in och ut.

                        4. Jag brukar börja med en långsida. dessutom har jag på dom två senaste akvarierna haft ett underlag under bottenglaset som gjort att jag kunnat ha vinkeljärn under som är exakt 90 grader. Mer om det längre ner.

                        5. I bottenglaset fäster jag nu tändstickorna med jämna mellanrum varpå jag ställer först det ena glaset (det bortre långa, aka baksidan). Nu låter jag glaset vila på tändstickorna samt fäster det med en bit kraftig tejp (silvertejp) mot vinkeljärnet. Voila, nu står glaset bra förankrat och kommer ingenstans...än.

                        6. Tejpa fast tändstickor på det föregående glaset för att få distans mellan det och kortsidorna Nu kan det hända att man vid omlimning av ett gammalt kar får dela tändstickorna så att man får mindre distans. Det hänger lite på hur stor bottenglaset varit, för annars så kommer man snart märka att när framrutan skall dit så....ja då hänger den utanför..hehe.

                        7. Men om vi utgår från att bottenskivan är okej i storlek så kör jag vinkeljärn även på kortsidorna. Jag tejpar även en bit från långa sidan och över mot kortsidorna.

                        8. Sätt tändstickor på kortsidorna och pilla dit framrutan. Även denna sätter jag säkrad med ett vinkeljärn och tejpar samman den med kortsidorna.

                        9. Sedan kollar jag över så att alla distanser är lika runt om och att dom fyra glasen står placerade mitt över bottenglaset. Ett litet överhäng runt om är inte hela världen, men hänger det över förmycket så minskar jag tändstickornas bredd (bara dom i sidled, distansen mot botten spelar ju ingen roll)

                        10. Nu kommer man till den punkt där folk har sina egna metoder. Nämnligen silikonandet, limningen. Men först....tvätta med acceton, flottiga fingrar har ju varit runt på alla glas....hehe

                        11. JAG brukar nu först limma ett antal fästpunkter. En del limmar nästan hela akvariet och lämnar bara lite plats för tändstickorna. Jag har dock märkt att jag får bäst reslutat om jag börjar med fästpunkter och låter dessa torka över natten. Dan efter (förutsatt att det torkat) så tar jag bort alla stöd och tändstickor runt om.

                        12. För att få extra snygga kanter på silikonen så brukar jag använda mig av en gummiskrapa och dessutom maskera glaset så att jag får en jämn kant på alla håll.

                        13. Man kan antingen spruta silikonet från insidan eller från utsidan. Det viktigaste är dock att man hellre tar för mycket från början än att behöva lägga till mer, för då kommer det lättare in luftbubblor. En gång så gjorde jag misstaget att efter jag silikonat, trycka samman glasen så att fogen blev ihoptryckt, dett gjorde att jag fick massor av små luftbubblor när delarna sedan fjädrade tillbaks, så gör inte det.

                        14. När allt silikon är på plats, snygga till fogarna med antingen skrapan eller med ett funktat finger. Håll ett jämnt tryck hela tiden. På utsidan har jag alltid skrapa för att få jämna och fina kanter.

                        15. Låt torka, skrapa bort och skär bort eventuellt överskott och spill som det alltid blir. Testfyll, först halva, sedan hela karet under övervakning.

                        Nåja, har säkert glömt något, men det får du väl säkert reda på av någon ännu mer erfarnare byggare..hehe.. Nej nu är det dags att se om det blivit några nya yngel under natten..Auratushona som tuggar för fullt.

                        Lycka till!!
                        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                        Ordförande GCG

                        Kommentar

                        • Mr.Fish
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 1403

                          #13
                          Proffsigt Byttorp ![8D]

                          Kommentar

                          • lysröret
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 61

                            #14
                            ska nu snart på med aceton.
                            återkommer snart.

                            Kommentar

                            • lysröret
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 61

                              #15
                              fan, jag glömde använda maskeringstejp.
                              får väl skära i efterhand.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...