Diskus leverantör i Sao Paulo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H2O
    Användare
    • december 2003
    • 138

    Diskus leverantör i Sao Paulo

    Då jag har tillfälle att få hem en resväska med diskus från Brasilien så undrar jag om någon har en tips på någon bra leverantör (hels via mail)

    Eftersom det inte är jag som är över vill jag helst ta kontakt med leverantören innan, skicka resväskan till honom så att han får packa fisken lämpligt för att sedan lämna den på hotellet.

    Med tanke på risken ang kvaliten vill jag gärna att det skall vara en leverantör som någon har erfarenhet av. (har blivit bränd förrut)

    Så om ni har några tankar om detta eller kanske tom ett namn så hör gärna av er.
    Magister Mundi sum!
  • Pelle
    Användare
    • maj 2002
    • 387

    #2
    Hej

    Jag har också frågat om möjligheterna att ta hem fisk från Brasilien.
    Se länken till forumet på apistogramma.com
    (Notera speciellt svaret från "Zeco")



    Mvh/ Per

    Kommentar

    • GoSatta
      Användare
      • februari 2003
      • 1686

      #3
      Ja tillstånd att både ta ut ur landet och sedan att ta in i Sverige / EU är nog itne det lättaste att få + kostar pengar.

      Lättaste sättet att få hem fisk är nog att skicka dom den "vanliga" vägen alltså att gå genom en importör/exportör som har alla tillstånd och papper klara.

      Det jag har kollat upp om att ta med sig fisk själv fick mig att inte göra det. (och då gällde det thailand / malaysia som det är bra mycket lättare att få ut fisk ur än brasilien)
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        Hej!

        du kan inte ta levande fisk i en resväska på flygplan, dels genom att behandlingen av resväskor inte är den mildaste, dels är det säkert olagligt och djurplågeri, dessutom tror jag det är aldeles för kallt i bagageutrymmet för det. det måste ske genom varudeklarerad frigolitlådefrakt.

        mvh

        Peter
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • Felipe
          Användare
          • april 2002
          • 327

          #5
          Hej pa er!
          Ju da....det gar att frakta fisk (levande) i en resvaska!
          Men det beror pa vilket flygbolag det ror sig om!!
          Akvaristerna som jag tar emot i Uruguay brukar ta med sig fisk, men som sagt ar det tillatet hos en del flygbolag.
          Sedan tillkommer tillstandet for att fora UT fisken och for att TA IN den i landet.
          Flyger man till USA sa galler det olika regler beroende pa vilken stad man flyger till.
          Italien tillater enbart 5st. exemplar per capita...o.s.v., o.s.v.
          Alla amerikaner som har kommit hit har tagit fisk med sig i sina resvaskor, for 10 dagar sedan var det 2 italienska akvarister som gjorde det...och om 2 veckor ar det belgare som gor det.
          Men aterigen; det beror pa vilket land man flyger till och vilket flygbolag man flyger med!

          Om det ar "djurplageri" vet jag ej...% i dodlighet om man jamfor detta sattet med vanlig exportsandning sager att det ar inegn som helst skillnad...tvartom brukar fiskarna klarar sig nagot battre i och med att deras resa ar betydligt kortare (i tid) an via export.
          Med detta menar jag INTE att det ar battre!
          Sjalvklart ar det fa fiskar man tar med sig och det galler enbart nar "agaren" sjalv aker med vaskan och checkar in den sjalv.
          Det ar sjalvklart INGEN alternativ till den vanliga vagen (export) men en bra sadan nar en person aker till ett land som tillater detta och fisken finns inte att fa ta pa i affaren i personens hemland.

          Jag i alla fall erbjuder detta for dem som besoker oss just for att det hela ar "legalt", plus att alla vet hos svart det ar att hitta vara arter utanfor vart land.....dessutom vet ju alla hur "intressant" dem flesta finner att behalla fiskar som dem sjalva har lyckats fanga!

          Nar det galler Brasilien sa vet jag att utforseln av levande fisk ar ratt sa kanslig...tyvarr har manga "akvarister" gatt bakvagen i stallet for den legala, vilket har gjort att myndigheterna trottnade sjalvklart pa detta och det ar till och med sa att en hel del "kanda" akvarister ar med i deras "svartlista".

          Som allt annat har i livet gar det ej att generalisera, och hur man tar med sig fisken beror sjalvklart pa en hel del detaljer;
          1) ursprungslands lagar om utforsel av levande djur
          2) inforselslands lagar
          3) flygbolagets bestammelser

          Tillbaka till det har med djurplageri; gor man detta legalt sa behover man inte "gomma" fisken och da fungerar det bast...
          Jag skulle nog oroa mig mest over faktan att hundratals (eller tusentals) "akvarister" aker varlden runt och fangar fisk och for ut dem utan att forst kolla vilka regler det ar som galler i det landet dem fangar fisken....detta ar langt ifran en hemlighet och manga av artiklarna vi laser i akvarietidningar handlar just om arter som har tagits ut utan nagot som helst tillstand.

          Japp....amnet ar som sagt kansligare an vad manga tror...och det varsta ar att dem flesta av oss tillater detta genom att "blunda" och inte ta upp det i sadana diskutioner.

          Ha det!
          Felipe
          Felipe

          Kommentar

          Arbetssätt...