54l och vilken fisk med PH 7,6

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • syrolis
    Användare
    • augusti 2002
    • 19

    54l och vilken fisk med PH 7,6

    54 liter vatten ska man väl kunna hitta på nåt roligt med tänkte jag efter drygt 15 års uppehåll med akvaristik.
    Sist hade jag ju (i olika kar) Nannacara anomala, Apisto. agazzizi, Fjärilsciklid, scalarer och medboende var Kardinaltetror.

    Nu skulle då stora pojken introduceras för ciklidernas värld, fjärran från guppy, platy och svärdbärare och Molly...


    Det jag glömde kontrollera var vattnets värden innan uppstarten av akvariet! Hade väl inte en tanke på att vattnet i vår brunn skulle skilja sig så markant från stadens vattenverk ...

    Med ett GH på 6, KH på 10 och PH på 7,6 (trots torv i botten, rot i akvariet samt nylonstrumpa med torv) så får jag väl inse att några sydamerikanare lär jag nog aldrig få här hemma utan att hålla på och dosera PH- varje vecka vid vattenbyten.

    Gruset i akvariet är engelsk sjösten 3-5mm ovanpå ett lager med sand/torv/lerblandning och Innerfiltret ett Eheim 2008 ställbart mellan 150-300l/tim.

    Så vad kan vi ha för andra ciklider i vårt kar
    Längden*bredden*höjden är 60*,30*,30cm

    Inte speciellt många arter att välja på troligtvis
    Finns det någon ciklidart överhuvudtaget som skulle passa och få plats... helst med lite färg på då så man slipper leta efter firrarna!

    Det vi (pojkenoch jag) hade tänkt var:
    Ett par ciklider, någon mindre stimfisk eller annan medboende och någon algätare för att hålla efter alger.

    Att övertala maken till ett större kar har jag inte lust med just för tillfället. Vet inte riktigt vart husets reglar klarar ett halvt ton någonstanns. Huset är ju byggt -35 och reglarna sitter nog inte så tätt som 60cm. Räta vinklar finns ingenstanns här i huset!!

    Akvariet har varit igång i 2½ vecka och pojken börjar bli otålig...
    Hjälp!

  • syrolis
    Användare
    • augusti 2002
    • 19

    #2
    Nu har jag letat och letat...
    Kanske Pelvicachriomis taeniatus kunde vara något?
    (En variant på palettciklid?)


    Några invändningar eller någon som har annan info om denna ciklid?

    Någon som har ungdjur till salu 10 mil runt Uddevalla/Vänersborg/Trollhättan?

    Lite bättre till mods (har något att föreslå sonen när han kommer hem från skolan...)

    Kommentar

    • Jonas
      Användare
      • april 2002
      • 65

      #3
      Varför inte nåra snäckskalslekare från tanganyika sjön!?
      Kanske är det bra om du slänger i lite bikarbonat iaf men ändå!
      Inte dom mest färgglada men mkt trevliga!

      Mvh Jonas Bokström
      Mvh Jonas

      Kommentar

      Arbetssätt...