Hjälp! Någon typ av parasitangrepp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gustavwallmark

    Hjälp! Någon typ av parasitangrepp?

    Jag fick för en vecka sedan in parasiter (eller?) i mitt 350l diskusakvarium. Sedan dess har jag provat med först esha Hexamita i några dagar utan resultat. Därefter använde jag Waterlife Protozin, men fortfarande inte bra.

    Symptom: Vita ganska stora prickar på fenor och kropp, 1 - 100 per fisk. Häftig andning. Mycket hudsekret.

    På glasrutan: Jag ser små mm stora vita maskar som sitter på framrutan där vattenströmmen kommer. De blir bara fler och fler.

    Någon som har en idé?

    Tacksam för alla svar
  • Mats
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 804

    #2
    Hej Gustav .
    Du har förmodligen matat för mycket,då kan det bli små vita maskar.Hade det varit någon parasit eller dylikt,så skrubbar fisken sig mot fasta föremål.
    MVH Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • Mats
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 804

      #3
      Hej Gustav .
      Du har förmodligen matat för mycket,då kan det bli små vita maskar.Hade det varit någon parasit eller dylikt,så skrubbar fisken sig mot fasta föremål.
      MVH Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Hur stor är stor?

        Byt vatten och salta är standardsvaret.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • gustavwallmark

          #5
          Tack för svaren!

          Vilket salt är att föredra och hur mycket skall jag använda?

          Jag har satsat mycket på att ha mycket och fina växter i mitt akvarium och det hade varit bra om de klarade sig också.

          Mitt ph är nu ca 6.8, temp 27.5 C och KH 2.

          Jag är ny inom saltning och det är toppen med lite "real life" tips.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Det finns en text i ciklid.se faq-en (frågor och svar). Missa inte länken längst ner. Vad som gäller exakt för diskus (samt förstås växter) får någon annan svara på.

            Igen: hur stora är prickarna? Gör en uppskattning i mm.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • gustavwallmark

              #7
              Hej Ola!

              Tack för att du tar dig tid att svara : - )

              Första dagarna såg de ut att vara ungefär som en *. Det var för 4 dagar sedan. Då var de inte så många heller (1 - 10 på någon diskus).

              Nu är det blandat med många som . och en del som *.

              Vissa prickar har ett litet tillhörande "spår" (ca 2 mm) i fisken. De sticker också ut lite (max en mm).

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Det hade varit bra med ett kort. Jag antar att du redan uteslutit vita prick (vilket medecinen också gör).

                A) Är prickarna ojämna?
                B) Ser de ut som vitgrå ogenomskinliga slembollar, eller hårda?
                C) Är de luddiga?

                1. Jag skulle se till att vattnet var väldigt rent.

                2. Jag skulle omedelbart ha i ett par matskedar salt per hundra liter vatten för att hjälpa fiskarna med saltbalansen. Jag skulle använda grovsalt utan jod (eller havssalt utan klunförebyggande medel om man är rädd för det). Läs igenom texten i länkarna. Lite beroende på växter mm samt hur alvarligt saker verkar så skulle jag fundera på att medecinera med salt, men det är inte riktigt vad det handlar om här.

                3. Jag skulle köpa en medicin mot yttre svampangrepp OCH bakterier (finns nog en Waterlife, men jag kommer inte ihåg vad den heter).

                OBS, jag är ingen diskus- eller växtexpert!
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • gustavwallmark

                  #9
                  Hej!

                  Jag har nu använt Waterlife Protozin och det verkar ge positivt resultat.

                  Jag tillsatte också ca tre matskedar av Ektozonsalt (antar att det är den dyrare varianten på salt).

                  Nu när jag ändå är igång : - )

                  Mitt vattenbyte gör jag med tempererat vatten, dvs en blanding av varmt och kallt. Är det ok? Jag har frågat runt lite och de flesta vet inte riktigt om det spelar någon roll.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    citat:Mitt vattenbyte gör jag med tempererat vatten, dvs en blanding av varmt och kallt. Är det ok? Jag har frågat runt lite och de flesta vet inte riktigt om det spelar någon roll.
                    Det varierar med ort, men oftast spelar det ingen roll.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    Arbetssätt...