är EHEIM PowreLine 2252 bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lysröret
    Användare
    • oktober 2004
    • 61

    är EHEIM PowreLine 2252 bra?

    söker alltid saker av hög kvalite och nu har jag ett 200L kar på G, utan filter.
    kan nån ge ett utlåtande av den eller har ni erfarenhet?
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Jodå, 2252 är driftsäkert med bra tryck, nästan lite väl bra i ett 200. Har haft ett sådant i just ett 200-liters och det funkade bra.
    Fick det med i ett beg.köp för 15 år sedan, har det nu i ett 540 och det går som ett urverk, exakt och utan krångel. Relativt okänsligt för nersmutsad filtersvamp, det bara tuffar på

    Kommentar

    • Kid
      Användare
      • mars 2004
      • 256

      #3
      Håller med Karon.
      Tycker oxå att det är i mesta laget för ett 200liters.
      Man kan inte justera flödet (på min ialla fall) så det blir storm i 200 liters burken.

      /Kid

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Det går att justera flödet på alla ytterfilter av magnetrotortyp. Det är bara att strypa den lite på trycksidan så får du lite försiktigare cirkulation.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Kid
          Användare
          • mars 2004
          • 256

          #5
          tropfrog,
          Det var intressant. Hur stryper man den? Var/vad är trycksidan?

          mvh
          /Kid

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #6
            Man KAN strypa den, men det är nog bättre att sprida vattnet med strirör eller på annat lämpligt sätt sänka trycket men inte flödet.
            Trycksidan är där vattnet kommer ut, där vattnet kommer in är sugsidan.

            Kommentar

            • Kid
              Användare
              • mars 2004
              • 256

              #7
              Hmm, då kan jag säga att jag oxå stryper trycksidan (t.ex. med diffusor) för att få bättre tryck på på vattenstrålen och därmed cirkulation.

              För att få "svagare" vattenstråle så är det nog korrekt som Karon säger:
              "det är nog bättre att sprida vattnet med strirör eller på annat lämpligt sätt sänka trycket men inte flödet."

              En undran är om pumpen tar stryk om man stryper trycksidan tillräckligt mycket för att flödet (och därmed trycket) minskar?

              Kommentar

              • lysröret
                Användare
                • oktober 2004
                • 61

                #8
                då blir det en sådan.(eller modellen mindre)
                fick precis ett kar på ca 123X33X34~140L.
                silikonet kanske jag byter för det är slarvigt gjort och det på 70/80talet.

                Kommentar

                Arbetssätt...