Rengnbågsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FLYT

    #16
    Men man moste ha finkornig sand till den eller det stog på zoopet.com

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Det står att det är lämpligt. Den här firren leker i en skokartong utan inredning
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • FLYT

        #18
        så jag kan ha den om jag har finkornig sand för jag har den grövsta san sanden.

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #19
          De flesta "dvärgciklider" ur Apistogramma leker på samma sätt. De vill leka i någon hålighet (anpassa efter storlek på art ) t.ex i
          ett rör /halv koccosnöt/blomkruka m.m.
          Mina erfarenheter säger att de inte gillar "gott om utrymme" på lekplatsen; snarare tvärt om !
          A.Agassizi är ,har jag för mej, den mest utbredda av de i släktet.
          Detta faktum gör att vissa färg-morpher är lättare än andra; som
          ex. är de från Rio Negro-sys. jätte svåra (men det gäller för de flesta firrar där ifrån )
          Att odla A Agassizi kräver ett "mjukt vatten" .Jag har aldrig odlat
          dem i mycket högre konduktivitet än 100mS/cm (total salthalt).
          pH´ kan vara neutralt men de tycks leka snabbare om man lägger det omkr. 6. Nej om man vill börja odla dvärgciklider är inte A.Agassizi ett bra nybörjar val ! Börja med (Olas förslag) A.Cacatouides. Den
          är hyffsat lekvillig även i Sto. kranvatten.
          För att få ett "snabbt" resultat. Rekomenderar jag dej att inhandla minst två-par; för att sedan använda det först par-bildande paret för leken.
          Jag tipsar även om att det är bäst att ha dem ensamma i akvariumet inför och efter leken. Det blir ingen lek om inte hanen får ett eget revir !
          Lycka till -Mr. Fish-

          Kommentar

          • FLYT

            #20
            men den behöver väl fingornigsand?

            Kommentar

            • Pär J.
              Användare
              • april 2002
              • 219

              #21
              Vilken storlek man har på sanden är inget som påverkar om den leker eller inte. Det kan vara bättre att ha sand om fisken vill gräva lite, tex göra gropar för yngel eller kanske gräva ut en "grotta" att leka i. Men grovt grus går bra såvida man har bra annan inredning. Gärna grottor med en öppning som inte är för stor.

              Lycka till

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #22
                Du har fått svaret på det flera gånger och det står på Zoopet! LÄMPLIGT MATERIAL är inte samma som nödvändigt. Kollar man i din profil så stavar du bra ibland, men ibland så illa att det inte går att läsa. Du skriver att du läst på zoopet, och sedan frågar du efter sådant som redan står där. Om du en gång till frågar något som du fått svar på så kommer jag inte att svara dig längre eftersom att jag då kommer att tro att du bara larvar dig. Att det inte står något i din profil tyder på att du är ett "troll". Jag ber om ursäkt om du är på riktigt, men jag är trött på folk som bara tramsar sig. Om du är på riktigt så ta det här rådet seriöst:

                Tänk igenom frågan, kasta inte bara ut den.
                Se till att du [u]stavar begripligt</u>.
                Beskriv vad du vill veta och varför.

                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                Arbetssätt...