urvalsodling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spec_mats

    urvalsodling

    (Vet ej riktigt ifall detta ämne ska tas upp här-eftersom det i princip är generellt för all odling)

    Urvalsodling-hur går det till? ta som exempel Tropheus "körsbär" och jag vill ha stora tydliga röda fläckar som urval och att 1:a kullen innehåller 1 som är bra och nästföljande kullar generar ungefär det resultatet , efter 15 kullar har jag då en grupp på 15 bra individer-ska jag då odla på denna grupp? och innebär det att de genererar ett större antal som är bra?, kanske 2st i varje kull och för att undvika inavel så måste jag väl införa nytt blod förmodar jag-det här blir ju en tidsprövande process-ifall det nu går till så här-som sagt dela med er av era erfarenheter för jag ska prova att börja urvalsodla på just tropheus körsbär
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Urvalsodling går helt enkelt ut på att fortsätta odla på de finaste exemplaren eller de exemplar som visar upp andra egenskaper som till exempel andra färger. Självklart bör man även blanda i lite vildare blod då och då för att minska risken för inavel.

    Så det du säger är rätt.. Förmodligen kommer det generera fler "bra" fiskar, men det är inte säkert, det är mycket tidsödande att skapa en stabil stam.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • spec_mats

      #3
      hmm..det innebär en massa akvarium och tålamod, nån som urvalsodlar nu? vore intressant att höra vad som krävs att få en stabil stam

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        En artikel från Ciklidbladet om urvalsodling:
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Inte för att jag är expert på urvalsodling men det brukar väl lite schematiskt gå till på ungefär detta sätt. Den som kan mer skall självklart rätta mig.

          1/ Man får ju först bestämma vad det är man vill odla fram - i detta fall stora röda fläckar.
          2/ Man bör starta med två olika stammar som odlas parallellt - för att få ut maximalt så inavlar man på de bästa (de med stora röda fläckar) i de bägge stammarna i flera generationer
          3/ När man nått uppsatt mål i bägge stammarna så har man ju då inte bara avlat fram positiva egenskaper (stora röda fläckar) utan sannolikt kanske också andra negativa egenskaper. Det gemensamma för de bägge grupperna är dock de positiva egenskaperna medan de negativa skiljer sig åt.
          I detta läge korsar man då de bägge stammarna och de gemensamma positiva egenskaperna bibehålls och de olikartade negativa försvinner förhoppningsvis.
          4/ Låter enkelt - men det tar tid att skapa en stabil stam och dessutom så överenstämmer inte alltid teorin med det praktiska slutresultatet.

          PS: Varför står det alltid "Inlägg 0" på dig specMats

          Kommentar

          • spec_mats

            #6
            bra artikel som får mej att undra vad roger persson gör idag-nån som vet?

            Kommentar

            • spec_mats

              #7
              tack för ditt svar kjell, vet ej varför det står inlägg 0, kanske nån administratör för NCS hemsida kan lösa mysteriet!?

              Kommentar

              Arbetssätt...