Säkra upp ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roccster
    Användare
    • augusti 2004
    • 583

    Säkra upp ytterfilter?

    Tanken slog mig efter mitt försök att installera det nygamla Eheim 2217 jag renoverade i förra veckan.

    Jag hade testkört filtret i tvättstugan under ett dygn (slangarna i en spann) när jag till slut bestämde mig för att installera det i karet.
    Jag ville bara testköra det där en stund för att se hur mycket det låter etc. Tyvärr hade jag inte alla sugproppar etc. för att hålla slangarna på plats så jag klämde fast dem under täckglaset och lysrampen. Det funkade kanon tills utblåsslangen gled åt sidan för att lämna karet.
    Vatten sprutade överallt i hela vardagsrummet, väggar, gardiner och sist kontaktuttaget blev dyngsura och det gillade inte jordfelsbrytaren. Poff och huset vart helt svart.
    I ena handen höll jag utblåsslangen som fortfarande hjälpte till att fylla huset med vatten och i andra försökte jag balansera täckglaset så det inte skulle glida ner i karet och halshugga någon fisk. Till slut kom min fru till räddning och tog över hållandet i slangen (utblåsslangen nu alltså).
    I panik rusade jag in i köket för att få fatt i en ficklampa. Ficklampan ligger i samma skåp som koppen med pennorna. Med ett kras föll alla pennorna ner på golvet, sonen kommer utrusande ur sitt rum halvt ihjälskrämd. När jag till slut lyckats balansera ficklampan i munnen samtidigt som jag torkat kontaktuttaget sitter min fru med en inte alltför munter min i soffan och ser på. Saker som: Nu får du fan lägga av, pappa när kan jag se på tv, nu får du fan lägga av, pappa när får jag... gjorde sitt för att öka på stressen.
    Till slut sammarbetade jordfelsbrytaren igen och jag kunde ge mig på vattenansamlingarna på golvet.
    Slutet gott allting gott. Ytterfiltret åkte in i tvättstugan igen och jag satte mig i soffan bredvid min fru. Nu satte hjärnan igång på allvar. Hur ska man kunna säkra upp ett ev. läckage från ett filter?

    Slangar med kopplingar utanför karet känns riskabelt. Nog för att det finns två som ansluts till filtret men förutom dessa vill jag inte ha fler.
    Slangklämmor skulle kunna hjälpa till att säkra dessa två kopplingar.
    Klämmor som sitter som ett upp och nervänt U run alluminium ramen för att böjja ner slangarna verkar bra. Kan man säkra dessa så att tex. inte utblåsslangen ploppar ur = ovanstående historia fast med 200l vatten på golvet?
    Ska man låta insuget vara en ca 10cm under vattenytan för att minimera antal liter vatten som kommer på golvet när olyckan är framme? Beror lite på vilken funktion man vill ha utav filtret kanske?
    Man kan placera ytterfiltret i en spann/balja. Nej baljan skulle inte klara av att stoppa läckan MEN där skulle man kunna ha ett fuktlarm? Vet inte om dessa finns bara spånar.
    Fuktlarm är något som slagit mig ett antal gånger sedan fredagens insident.
    Kom gärna med fler förslag eller lösningar på hur ni har gjort.

    Fuktlarm?: http://www.gb-trading.se/JA60NLD63.htm
    Billigare: http://www.gb-trading.se/LD63HS.htm

    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com
  • Mattias Olsson
    Användare
    • september 2003
    • 328

    #2
    Ojoj, jag kan känna paniken....

    Men om man ansluter alla slangar på ett korrekt sätt och använder sugploppar i akvariet tror jag inte det är några problem! Vill man vara extra säker kan man ju köpa slangklämmor av något slag som du skrev. Du hade väl om jag förstod rätt inga sugploppar för utblåsslangen i karet och då är det inte så konsigt om den glider ut!

    Vad jag har läst här gör vissa ett hål i insugsröret några cm under vattenytan ifall något skulle hända (eller har hela insuget där). Men det jobbiga då är att man måsta stänga av pumpen vid vattenbyten!

    Kommentar

    • waros
      Användare
      • februari 2004
      • 172

      #3
      Jag upplever inte att det skulle vara någon fara med ytterfilter. Mina slangar sitter som berget och åker definitivt inte ut av sig själv. Visserligen är utblåset fastsilikonat i bakgrunden, men även när man använder sugproppar känns det säkert. Jag har även buntband snurrat runt insug och utsugsslangarna för ytterligare lite säkerhet. Du gjorde tyvärr ett misstag när du inte satte fast dina slangar ordentligt, men det är väl det som kallas den mänskliga faktorn

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • augusti 2002
        • 1232

        #4
        Man har ju insuget av pumpet vid botten för att det skitigaste vattnet är där? Men. Man kan ju borra hål och mixtra med insugsröret. Då vattenytan sänks börjar fultret pumpa luft.

        Lite svårt att förstå kanske?
        ola lindeberg

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • augusti 2004
          • 583

          #5
          Det där med hålet låter som en riktigt bra idé.

          Man borrar alltså ett hål, säg 5cm under vattenytan. Om det börjar läcka och vattnet når under de 5cm så börjar filtret suga luft. Suger det inte vatten också då eller kommer luften att ta över då det är lättare?

          Detta ska jag testa när jag kommer hem. Har ju som sagt allt fortfarande i tvättstugan

          PS jag vet att det var lite korkat att meckla med detta innan jag hade alla sugkoppar på plats men jag ville ju så gärna testa filtret.
          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Nackdelen med att borra i insugsröret är att man får starta om hävertfunktionen vid varje vattenbyte.

            Tony Englund

            Kommentar

            • Mattias Olsson
              Användare
              • september 2003
              • 328

              #7
              Inte om man kan tillverka nån sorts plugg som man stoppar i hålet när man byter vatten!

              Kommentar

              • denti
                Användare
                • januari 2004
                • 60

                #8
                Jag har borrat hål i mitt insugsröret och det är inget problem vid vattenbyte förutom att man måste stänga av filtret.
                Jag behöver inte starta om häverteffekten efteråt men om man känner sig osäker kan man alltid stänga dubbelkranen.

                /Dennis
                /Dennis

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Om man borrar ett hål så kan man kanske täta hålet med en omvänd sugfot? Men då gäller det att man kommer ihåg att "plugga ur" efteråt...

                  Kommentar

                  • roccster
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 583

                    #10
                    Testade hålfunktionen igår och det funkade kanon.

                    Jag gjorde ett hål i en testslang med ett 5mm borr och när jag lyfte upp slangen så att hålet kom ovanför vattenytan så tog det bara ett par sekunder tills det att pumpen la av.
                    Jag kommer definitivt att köra med detta när jag installerat ytterfiltret. Måste bara fixa en bra plugg till hålet men det ska väl inte vara så svårt. Det svåra blir det som Tric säger, att inte glömma ta ur pluggen efter vattenbytet är klart.
                    MVH

                    / Richard
                    http://www.ornemark.com

                    Kommentar

                    • andja

                      #11
                      Hej,
                      ett sätt att slippa eventuella problem med att kopplingen
                      till utloppsböjen in i akvariet släpper, är att helt enkelt
                      kränga slangen över hela böjen in i akvariet. Detta är nog
                      omöjligt med en färdigkrökt böj men jag använde vanlig elpipa istället.
                      Den raka elpipan (ytterdiameter 16mm) tryckte jag in
                      i slangen (innerdiameter ca 17). Bara genom att blöta både elpipa
                      och slang gick detta förvånansvärt lätt. Därefter böjde jag till
                      elpipan (och slang) med hjälp av en böjspiral för elpipa.
                      Böjen i sig håller fast slangen mycket bra men jag säkrade
                      även med ett buntband.

                      Nu vet jag ju inte dimensionerna på dina slangar men slangen jag
                      använde var den normalt största de hade i zoobutiken.

                      /Anders

                      Kommentar

                      • roccster
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 583

                        #12
                        Andja: det låter som ett bra knep. Du har alltså en bit elrör inne i slangen om jag fattar det rätt? Samlas det inte en massa skit där?
                        MVH

                        / Richard
                        http://www.ornemark.com

                        Kommentar

                        • andja

                          #13
                          Hej igen,

                          Ja, elrör=elpipa. Jag har faktiskt inte haft igång
                          min burk mer än någon vecka så facit finns inte riktigt
                          än om det samlas skit mellan elrör och slang.
                          Risken tror jag är minimal med tanke på att det är ett
                          mycket lite utrymme mellan slang och rör. Om man sätter
                          buntband både vid inloppet och utloppet så minskar risken
                          ytterligare.

                          Hoppas bara att bl.a Eheim återförsäljare inte blir alltför
                          sura på detta tips. Deras böj kostar ca 100:- medan elrörsbiten
                          kostar ca 4:-, viss skillnad alltså.

                          /Anders

                          Kommentar

                          Arbetssätt...