Ytterfilter...Test? Betyg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Ytterfilter...Test? Betyg?

    Jag undrar varför det är så svårt att finna tester eller diskussioner om olika ytterfilter. Jag vill gärna veta vilken modell som är bäst och vilket märke. Jo...nu vet jag att 99% av alla akvarister säger "Eheim"...men det köper jag inte. Det finns just nu en del intressanta alternativ och jag skulle verkligen vilja se en debatt och eventuellt ett klarläggande i skillnader mellan dessa märken: Eheim, Sacem, Project och Fluval.
    Någon som vet/ har erfarenhet/ vill dela med sig av åsikter...snälla skriv!
    Jag är på väg att köpa ett större ytterfilter och jag har just nu ett Eheim Ecco 2235 som funkar bra men är litet för mitt 375L akvarium.
    Jag funderar just nu på Fluval 404 eller Sacem Marathon 2000.


    Tricella
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    "Jo...nu vet jag att 99% av alla akvarister säger "Eheim"...men det köper jag inte"
    Du verkar väldigt bestämd på den punkten, hur har du kommit till den ståndpunkten?
    Varför inte Eheim 2028, eller 2217 fr. aquaristiq.net?

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #3
      När man jämför filter tycker jag man ska fokusera på kvalité, tillgång på reservdelar och filtrets prestanda på lång sikt. Priset anser jag är av underordnad betydelse om man tänker på att det kanske ska fungera under 10-15 år eller mer. Då spelar det mindre roll om det kostar 2000:- eller 800:-.

      Mina erfarenheter av filter.

      Eheim:
      + oslagbart både i kvalité, funktion och prestanda. Bra med reservdelar. Priset om man handlar på aquaristic.net
      - priset om man köper i Sverige.

      Fluval:
      + priset. Fungerar bra. Bra med reservdelar.
      - innerfilter kan ibland ha sämre prestanda. Kvalitén "känns" sämre, mer "plastigt"

      Sacem: inga erfarenheter

      Project: inga erfarenheter

      Tetratec:
      + priset. Fungerar bra. Smidig teknisk konstruktion.
      - kvalitén? Har inte haft dem så länge, känns lite "plastig". Reservdelar?

      Skulle jag valt mellan ett Fluval och ett Sacem hade jag valt det förstnämnda. Men nån annan hade säkert gjort tvärtom pga andra erfarenheter.

      mvh
      /Hasse

      - http://och.nu/ciklid -

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 1159

        #4
        Hasse sammanfattar nog det hela rätt bra.

        Jag vill bara dela mina erfarenheter om Fluval.
        Vi har tills för 1 månad sedan haft ett fluval 4 innerfilter i vårt 220l akvarium. Detta filter köptes in 1992, anledningen att vi bytte det var att behållaren hade spruckit på flera ställen, när då ett fluval 4+ kostar 398:- tyckte vi att vi skulle satsa på ett nytt filter och inte bara en ny behållare. Till mitt 450 liters discusakvarium har jag en fluval 404, dessutom planerar jag att bygga ett svampfilter av pumphuvudet från den gamla fluval 4;an.
        Vad gäller ytterfiltret är det enda problemet att det låter en del, inte störande men mer än de likvärdiga Eheimfilter jag sett. Men det går att ljudisolera flera gånger om för den/de tusenlappar det skiljer i pris om man handlar i sverige.

        Jag har inte haft några problem med fluvalfiltren så jag kan rekommendera dem. Inte lika bra som eheim men man får nog "mer filter per krona" om man köper ett fluval

        // Magnus

        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • Kenneth
          Användare
          • april 2002
          • 277

          #5
          Project
          Jag har hört att Projectpumpar ett tag (3-4 år sedan) hade stora kvalitetsproblem med impellern. Numera hör jag bara positivt om dem. Jag känner till en hel del stora odlare/affärer som endast kör med Projectpumpar. Hade aquaristic.net salufört dem så skulle jag köpt Project istället för Eheim/Aquamedic. Ofta mycket billiga.

          Eheim - innerpumpar
          Kvaliteten på Eheims pumpar är mycket bra. Däremot tycker jag de tappar i innovation. Samma modeller har funnits sedan "urminnes tider". De är klumpiga, tunga, svårplacerade och de tyngre modellerna saknar vettiga fästen. Sugpropparna är för veka.

          AquaMedic
          Jag har en AquaMedic pump som pumpar 3200 l/h. Den är mycket gedigen, ungefär lika stor och klumpig som Eheims 1060(?) (2400 l/h). Jag har inte haft några problem med pumpen och många rekommenderade den till mig.



          MVH
          /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
          MVH
          /Kenneth Johansson,

          ordförande
          Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
          Ansvarig för Ciklidstämman 2007

          Kommentar

          • Juanito
            Användare
            • maj 2002
            • 180

            #6
            Marathon 1000 om jag inte kommer ihåg fel. Om det då är Sacem vet jag inte och kan inte kolla det nu föt tillfället.

            Det ska alltså pumpa 1000l/h men jag är glad om det klarar hälften av det.

            Sen har jag två ehiem ytter filter. Ett som jag har fått oc hett som jag köpte begagnat. Och det märks skillnad. Det mindre ehiem 2013 eller vad det nu är har jag inte använt ännu men det tycks vara lika effetivt som mitt Marathon utan filter massa. Och då ska det väl pumpa nåt på 300l/h.

            Så nej jag kan inte rekomendera Marathon pumparna. Dessutom sprack behållaren en dag när jag skulle sätta tillbaka pumphuvudet efter en tvätt.

            Men annars tycker jag att Ehiem är lite onädigt dyra så jag har valt att bygga mitt eget ytterfilter för mitt största kar. Inte färdig än men det skall nog bli bra.

            juanito
            juanito

            Kommentar

            • Juanito
              Användare
              • maj 2002
              • 180

              #7
              VEt inte vad som hände men det skulle så Jag har framför Marathon

              juanito
              juanito

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Till Karon: Att jag inte "köper" argumentet -Eheim är bäst- är för att de flesta har den uppfattningen och då blir det ingen diskussion. Det är så enkelt att bara säga "Eheim" så slipper man värdera de andra som kanske till viss del funkar lika bra.
                Det känns ibland som att Eheim har monopol trots andra på marknaden. Jag har själv Eheim och det är hög kvalitet på deras produkter så jag är inte emot Eheim(nja kanske priset). Jag är fullt medveten om att det finns dåliga produkter på marknaden och att det kanske är vettigast att lägga sina kronor på Eheim, men jag vill veta mer innan jag avfärdar andra produkter och märken.

                Tricella

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • april 2002
                  • 880

                  #9
                  Ett argument jag förstår
                  Det är konstigt vilka mekanismer som styr den allmänna trenden vilka typer och märken man "skall" ha.
                  Tittar man på amerikanska E-butiker så förekommer iofs Eheim, men i mkt begränsad omfattning.
                  Det kan kanske vara svårt för en enskild att bilda sig en korrekt uppfattning av flera olika märken. Har man fått väldigt negativa erfarenheter av en viss modell av ett visst märke kan man ju ha fått ett måndagsexemplar och det ger ju inte en riktig bild av den filtermodellen.
                  Det filter man har goda erfarenheter av är ju ett bra filter, så är det ju bara, och jag har goda erfarenheter av Eheims ytterfilter.


                  Kommentar

                  • supermick
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 151

                    #10
                    Eheim !!!! har alla möjliga filter hemma ! en som jag kan rekomendera förutom Eheim är Projekts största ytterfilter en riktigt stark sak som jobbar tyst å kostar ca: 1500:-/1800l/min köpte den när det var introdutions rea för 1100:-
                    funderar dock på att beställa en Eheim 2228 från aquaristic.net
                    kostar bara 1600 där för tillfället

                    hej hopp i plurret
                    hej hopp i plurret

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Har hittat en sajt på nätet som till viss del ger mig info om ytterfilters rykte och kvalitet. Länken är denna: http://www.myfishtank.net/productreviews.php

                      Mvh

                      Tricella

                      Kommentar

                      • odilou
                        Användare
                        • april 2002
                        • 308

                        #12
                        Jag tycker att i kategorin innerfilter är valet numer självklart: Fluval. Sedan de uppgraderade sin 1234-serie finns det inte längre någon anledning att tveka. En Fluval 4 Plus som i princip är likvärdig med en 2252 kostar 350 kronor att jämföra med runt tusenlappen för en Eheim - även från aquaristik.net vad jag kommer ihåg. Den klassiska 2252:an har dessutom som redan påpekats flera brister: dåliga sugproppar, omöjlig att rikta i sidled samt egentligen ganska tveksam design. (Därmed inte sagt att jag inte är nöjd med de jag redan har.)

                        Hälsningar Rasmus
                        Vegastadens Ciklidgrupp

                        Kommentar

                        • mattias D

                          #13
                          Jag har ett fluval 404 som nu har varit ibruk i 1 år.
                          Jag tycker att det är lite för ljudligt och sätter igensig för snappt.


                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Jag kan nu av egen erfarenhet svara på min egen fråga lite grann...

                            Jag har tidigare haft en Eheim Ecco 2235 som fungerat utomordentligt för mig...men nu så har jag införskaffat mig större akvarium samt större pump.
                            Jag bytte, pga priset och att jag behövde större kapacitet, till en Fluval 404 och det intryck jag fått nu är att den väsnas mer än Eheim...och överhuvdutaget så känns Eheim mer genuin och proffsigare.

                            Jag är dock inte missnöjd med Fluval, men den når inte upp till Eheim.

                            Eheim får en 4:a i betyg av mig och Fluval 404 hamnar nog på en 3:a (gdk) trots dubbel kapacitet till samma pris.

                            Stefan, Skövde

                            Kommentar

                            Arbetssätt...