Råda 0,33?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sven W
    Användare
    • oktober 2003
    • 157

    Råda 0,33?

    Jag var nyss och köpte akvariesand men klantade till det och råkade köpa fel grovlek. Hade tänkt köpa 0,8-1.2 mm råda, men fick istället med mig råda 0,33. Frågan är om den är särskillt användbar eller om jag borde försöka byta tillbaka den till grövre?

    Jag hade tänkt använda den till två akvarier på 110 respektive 160 liter. Det ena skall innehålla någon måttligt grävande ciklid tillsammans med malar. Det andra är min sons och det blir antagligen någon typ av soppa. Det skall vara växter i båda.
    /Sven
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #2
    Varför skulle den inte fungera ???
    Det är ju mer en estetisk sak

    Kommentar

    • Sven W
      Användare
      • oktober 2003
      • 157

      #3
      Vad jag hört ryktas, skulle det kunna finnas i vart fall några nackdelar:
      • Hamnar lättare i pumpen
      • Svårare att göra rent
      • Sämre för växterna

      Synpunkter?
      /Sven

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #4
        Nja svårare är att göra kan jag jag hålla med lite om man är för närgången med slangen.
        Sämmre för växterna kan det vara för det blir lite kompakt.
        Jag såg att att min ny inköpta råda också var 0.33 och jag tycker den var nästan lite för fin,men jag tycker mina fiska gilla för det är lätt att sila den igeom gälarna.
        Men den grövre sanden var lite för mörk s

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #5
          citat:Hamnar lättare i pumpen
          Svårare att göra rent
          Sämre för växterna
          #Sanden hamnar lättare i pumpen ? Då är det dags att skaffa en med mindre genom strömning/flöde !
          #Svårare att göra ren ? När man använder mycket finkornigt grus är problemet snarare tvärt om ! Skiten tenderar att inte sedimentera sig
          alls(inget problem om man inte har växter)
          #Sämre för växterna, ja,som redan nämnts så är det svårare att få gruset "själv"gödslat. Men de som påstår att gruset skulle kväva rötterna är ute och cyklar !
          Kontenta : finkornigt grus har bara fördelar för en ciklid-hållare!

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • december 2002
            • 1934

            #6
            Tryggt svar för en som tyckte att sanden var för fin men som gillade utsendet.
            Hur stor kornstorlek är det i malwie sjön

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • maj 2004
              • 1403

              #7
              citat:Tryggt svar för en som tyckte att sanden var för fin men som gillade utsendet.
              Hur stor kornstorlek är det i malwie sjön
              Det finns nog alla varianter där; och mbunasen lever ju faktiskt inte
              vid sandstränder, helt rätt ! -men där de lever(rocky coast),så spelar det nog ingen roll viket slags grus det är på bottnen.
              Men i ett akvarium med mbunas ,så är det en fördel om man använder sig av en mindre storlek på gruset !

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Jag använder Rådasand 0,33mm i min 375L med Tropheus. Det händer att det kommer sand i pumpen då jag sett lite i botten på ytterfiltren, men det är ändå inga större mängder direkt.

                Jag är nöjd med sanden då den verkar stimulera mer fiskarnas användande av sanden. Storleken 0,8-1,2mm har jag i alla mina yngelkar och där ser jag inte alls samma beteende med sanden ifrån fiskarna (jag har haft stora där)...

                Växterna tar sig grymt bra i sanden då jag fick en Cryptocoryne Albida att formligen explodera i rotsystem vid användandet av 0,33mm. Det hände inte i 0,8-1,2mm sanden.

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 1403

                  #9
                  Ni ser ..Expertisen har talat !

                  Kommentar

                  • Sven W
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 157

                    #10
                    Tack för era kommentarer, skönt att få höra lite postiva erfarenheter. Dom påstådda nackdelarna hade jag sammanställt från gamla inlägg om råda 0,33.

                    Jag provar sanden i det ena akvariet så får vi se hur det funkar. Eventuellt blandar jag i lite grövre sand också om det ser bättre ut.
                    /Sven

                    Kommentar

                    • Mr.Fish
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 1403

                      #11
                      Hm, en skeptis emot beprövat kunnande?

                      Kommentar

                      • Sven W
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 157

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

                        Hm, en skeptis emot beprövat kunnande?
                        Vet inte riktigt vad du syftar på, men mycket av det som skrivits tidigare var av det mera tveksamma slaget, så jag ville gärna ha lite mer synpunkter. Annars var väl tveksamheten mest beroende på att jag inte har några egna erfarenheter av så fin sand.
                        /Sven

                        Kommentar

                        • Sven W
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 157

                          #13
                          Efter att ha gått runt säckarna några dagar slutade det med att jag igår åkte tillbaka till affären och bytte till den grovlek jag tänkt ha från början.
                          /Sven

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1934

                            #14
                            Ikväll häller jag i 0.33 i troffekaret så vi får ser hur det blir där.

                            Kommentar

                            • matt.is
                              Användare
                              • september 2003
                              • 386

                              #15
                              Finns väl inget vetenskapligt belägg för detta, men jag kan tycka
                              att de som har finare storlek, i större utsträckning, än de
                              som har grövre eller blandad storlek, oftare har problem med blågröna alger - i synnerhet tycks påståendet gälla när växter saknas i akvariet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...